Matematik dersi lise-2 nci sınıf trigonometri ünitesinin program tasarısının hazırlanması
Künye
Canlı, Tuba.Matematik dersi lise-2 nci sınıf trigonometri ünitesinin program tasarısının hazırlanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2002.Özet
Öğrenmenin öğretmekten daha geçerli kabul edildiği, içinde yaşadığımız bilgi toplumunda eğitim, istendik öğrenmeleri oluşturmaya rehberlik etmelidir. Bireylerin davranışlarını çevreleri ile oluşan etkileşimleri sonucunda kazandıkları düşünüldüğünde, bir dersin işlenmesi sırasındaki etkileşimlerin ne kadar önemli olduğu anlaşılabilir.
Tüm öğrenme durumlarını açıklayan tek bir öğrenme kuramı olmadığı için öğrenme ile ilgili tüm sorular cevaplanamamaktadır. Bu nedenle program geliştirme faaliyetlerinde öğrencilerin bireysel özelliklerine, öğrenilecek bilginin kendine özgü özelliklerine uygun öğrenme ilkeleri birlikte dikkate alınmalıdır. Özellikle matematik derslerinde, matematiğin kendine özgü yapısından dolayı öğrencinin öğrenmesini sağlayabilmek için dersin işlenişi sırasında kullanılması planlanan öğretim yöntemlerinin seçimi çok önemlidir. Bu noktada da program tasarısı hazırlama çalışmalarının önemi ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, lise 2 matematik dersi “Trigonometri” ünitesinin program tasarısını, “sunuş yoluyla öğretme” ve “öğretim etkinlikleri” modellerini esas alarak hazırlamaktır.
Bu amaç doğrultusunda şu faaliyetler gerçekleştirilmiştir: 1. M.E.B. yayınlarının ders kitaplarından ve yardımcı ders kitaplarından öğrencilere kazandırılmak istenen hedef ve davranışlar belirlenmiş, 2. Şu an yürürlükte bulunan program tasarısının hedef ve davranışları ile karşılaştırılmış, 3. Ünitenin taslak içeriği oluşturulmuş, 4. Önkoşul bilgiler belirlenmiş,
5- Ünitenin içerik analizi yapılmış ve aşamalılık ilişkileri incelenmiş, 6- Taslak içerik kesinleştirilmiş.
7. Bu ünite ile ilgili öğrenciye kazandırılacak hedef davranışlar kesinleştirilmiş, 8. Hedef davranışları kazandırmaya yönelik eğitim durumları hazırlanmış,
9. Ünitenin hangi seviyede öğrenildiğini belirlemek amacı ile bir değer-lendirme testi oluşturulmuştur.
Yapılan araştırmalar sonucu, trigonometri ünitesi ile ilgili daha önce yapılmış bu tarz çalışmaya rastlanamamıştır. Bu program tasarısı hazırlama çalışmalarının diğer üniteler için ve ünitenin özelliğine uygun olarak diğer modeller de esas alınarak yapılmasının uygun olacağı değerlendirilmektedir. Bu çalışma bir program tasarısı olduğundan kuramsal bir nitelik taşımakta ve yeterlilik derecesi bilinmemektedir. Çalışmanın başarısı uygulandıktan sonra saptanabilecektir. In today’s knowledge society in which the learning is accepted valid then the teaching, education must guide to construct desiarable learnings. When it is known that individuals gain the behaviors as aresult of experiences with their environments, it can be understood easily that the interactions during the instruction in class are so important. Since we have no unique learning teory, ali the questions related with learning can not be answered. Because of this reason in the curriculum development activities, the principals of learning which are suitable the individual characteristics of students and the properties of subject which is learned should be taken into consideration together. Specially in mathematic lessons, the selection of instructional methods which are going to be used during the instruction are most important. At this point, the importance of the curriculum design activities are becoming visible. The aim of this study is to prepare the curriculum design of chapter “Trigonometry” in level 10 by using “expository teaching' and “instructional activities” models. In order to realize this aim, the follovving activities have been applied:
1. The objectives and behaviors which are going to be gained to the students were determined from the mathematic books of National Education Minister and other suplementary mathematic books, 2. The above behaviors and objectives vvere compared with the behaviors and objectives ofexisting curriculum design, 3. The draft context of chapter was occured, 4. Prerequisite knowiedges were listed, 5. The context analysis were done and the sequence relations were analyzed, 6. The exact context was determined, 7. The behavioral objectives which are going to be gained to the students related with this chapter were become defınite, 8. In order to be gained these behavioral objectives, the instructional activities were prepared. 9. In order to determine in which level the chapter was learned, the evaluation test vvas designed. As aresult of research, any this kınd of study related with trigonometry which was done before has not been found. It is visible that the studies of program design can be done for the other chapters by using the other models which are agreeable with the prorerties of chapters. Since this study is a program design, it has theoretical quality. It’s suufıciency degree is not known. The achievement of the study are going to be determined after it is applied.