Farklı disiplinlerdeki öğretmen adaylarının enerji kavramına yönelik algılarının belirlenmesi
Özet
Bu çalışmada, enerji kavramının farklı
disiplinler tarafından nasıl algılandığı ve aralarında
farklılık olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Veri
toplamak amacıyla kelime ilişkilendirme testi (KİT)
kullanılmıştır. KİT’te, öğretmen adaylarından
(biyoloji, fen bilgisi, fizik ve kimya) ‘enerji’ denilince
akıllarına gelen ilk on kelimeyi sıralamaları ve anahtar
kavram ve belirtikleri kelimeler ile ilgili bir cümle
kurmaları beklenmiştir. Çalışmaya 325 öğretmen adayı
katılmıştır. Kelime ilişkilendirme testinden elde edilen
veriler, betimsel analiz teknikleri ile
değerlendirilmiştir. Veri analizinde, enerji kavramı için
öğrencilerin verdikleri cevap kavramların frekansları
belirlenmiş ve bu cevap kavramlar
kategorileştirilmiştir. Cevap kavramlardan yola
çıkılarak kavram ağları çizilmiştir. Testte yer alan
cümleler bir kodlama sistemi ile analiz edilmiştir.
Analiz sonucunda, enerji çeşitleri/enerji kaynakları,
birim/formül, fizik ve kimya ortak kavramları, yaşam
sürekliliği için enerji, biyoloji kavramları, fizik
kavramları, kimya kavramları, enerji ile ilgili günlük
kullanımlar ve enerjinin özellikleri şeklinde kategoriler
belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının enerji ve ilgili
kavramlar hakkında benzer bilgi eksikliklerine ve
yanılgılarına sahip oldukları belirlenmiştir. This study aimed at determining how energy
concept is perceived in different disciplines and if there
is a difference among these disciplines. To gather data,
a word association test (WAT) is used. In the WAT, it
is expected from the pre-service teachers (biology,
science, physics and chemistry) to express the first ten
words that come to their mind when they hear the word
"energy" and form a sentence with the words expressed
by them. 325 pre-service teachers in total have
participated in this study. The data obtained from word
association test were evaluated with descriptive analysis
techniques. In data analysis, the answers provided by
each pre-service teacher were analyzed following the
implementation and then a frequency table was drawn.
Concept networks were drawn based on answer
concepts. The sentences formed by the pre-service
teachers were analyzed by a coding system. In
consequence of the analysis, it were determined some
categorie such as forms of energy/sources of energy,
energy units/formulas, common concepts of energy in
physics and chemistry, energy for the continuity of life,
energy from the perspective of chemistry and the
properties of energy. It was revealed that pre-service
teachers had similar knowledge insufficiencies and
misconceptions about energy and related concepts.