Meta-analysis of studies examining the effect of STEM education on academic success
Özet
STEM approach is an integrated approach based on co-teaching of science, technology, engineering,
and mathematics. The aim of this study is to synthesize the effect of STEM approach on academic achievement
and compare the effect size obtained in these studies according to the level of education (primary, secondary, high
school, and university), their status of the domestic and foreign study. Meta-analysis method was used the study.
In this study, 38 studies in which investigated the effect of STEM education on academic achievement between
the years 2012-2018. Their effect size range between -0.107 and 10.567 In the studies examined in the study, it
was determined that the effect size of the studies carried out at the primary school level is small and the studies
conducted with the primary school group are mostly carried out abroad. Although it was observed that both small
and large effect size was encountered in the studies at the secondary and high school level, the medium effect size
was limited and university level studies have medium and large effect size. Since the number of studies carried
out in our country is limited, especially in primary school level, studies in this level of education may contribute
to the literature. – FeTeMM yaklaşımı, fen, teknoloji, mühendislik ve matematik disiplinlerinin birlikte öğretimine dayanan
bütünleşik bir yaklaşımdır. Bu çalışmanın amacı, FeTeMM yaklaşımının akademik başarıya etkisini araştıran
çalışmalarnın sonuçlarını sentezlemek, bu çalışmalarda elde edilen etki büyüklüklerini öğretim düzeyine (ilkokul,
ortaokul, lise ve üniversite) göre ve yurtiçi-yurtdışı çalışma olma durumlarına göre karşılaştırmaktır. Çalışmada
meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada 2012-2018 yılları arasında FeTeMM eğitiminin akademik
başarıya etkisinin araştırıldığı 38 çalışma incelenmiştir. Etki büyüklüklerinin -0.107 ile 10.567 arasında değiştiği
görülmüştür. Çalışmada incelenen araştırmalarda, ilkokul düzeyinde yapılan çalışmaların etki büyüklüğünün
küçük olduğu ve ilkokul grubu ile yapılan çalışmaların daha çok yurtdışında yapıldığı belirlenmiştir. Ortaokul ve
lise düzeyindeki çalışmalarda hem geniş hem de küçük etki büyüklükleri ile karşılaşılmasına rağmen, orta etki
büyüklüğünün az olduğu, üniversite düzeyindeki çalışmaların ise orta ve geniş etki büyüklüklerine sahip olduğu
belirlenmiştir. Özellikle ilkokul düzeyinde ülkemizde yapılan çalışmaların sayısı az olduğundan, bu eğitim
kademesinde yapılacak çalışmalar alan yazına katkı sağlayabilir.