Milli eğitimin ortaya çıkışı
Özet
Her sistem gibi eğitim sistemi de ait olduğu siyasi ve toplumsal yapıya göre biçimlenerek dayandığı sosyal zeminde örgün ve yaygın eğitim faaliyetlerini sürdürmeyi amaçlar.
Bundan dolayı cemaat ve seçkinleri merkeze alan toplumların eğitimi gelenekçi, ümmeti
merkeze alan toplumların eğitimi teolojik, vatandaşlığı merkeze alan toplumların eğitimi
kozmopolit, sınıfı merkeze alan toplumların eğitimi sınıfçı, ulusu merkeze alan toplumların
eğitimi de milli hedefler üzerine kurulur. Milli eğitim, toplumsal örgütlenme biçimi olarak
“ulus toplum” yapısına göre oluşan ve varlığını bu yapının temel ilkeleri üzerinde korumayı amaçlayan devletlerin eğitim yaklaşımıdır. Modernleşme ile birlikte gelişen milli eğitim,
19. yüzyılda Avrupa’da ortaya çıkan ve gelişimi yüzyıllar süren bir dizi ekonomik, siyasi ve
toplumsal değişimlere dayanmaktadır. Uzun bir tarihi geçmişe dayanan bu eğitim anlayışının gelişiminde Avrupa’da yaşanan; Coğrafi Keşifler, Rönesans, Dinde Reform Hareketleri,
Aydınlanma Düşüncesi, Fransız İhtilali ve Sanayi Devrimi gibi toplumsal değişmeler etkili
olmuştur. Bu araştırmada; Avrupa’da milli eğitimi ortaya çıkaran siyasi ve toplumsal gelişmeler “milletleşme” ve “milli eğitim” düşüncesi çerçevesinde incelenerek bu gelişmelerin eğitimin millileşmesine etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tarama
yöntemi kullanılmış, bu doğrultuda konuyla ilgili yerli ve yabancı literatür taranarak elde
edilen bulgular kronolojik sırayla değerlendirilmiştir. The education system, as every system, aims to continue formal and informal education activities on the social ground it is based on by being shaped according to the political and social structure it belongs to. For this reason, the education of the societies that center the congregation and the elite is traditional, the education of the societies that center the ummah is theological, the education of the societies that center the citizenship is cosmopolitan, the education of the societies that center the class is classist, and the national goals are dominant in the education of the societies that center the nation. The national education, which improves with modernization, is an educational approach that emerged in Europe in the 19th century, whose development took centuries with a series of economic, political and social changes, and based on the “nation society” structure that is a form of social organization. The national education has emerged at the end of a long historical process and social changes in Europe such as; Geographical discoveries, Renaissance, Reform Movements in Religion, Enlightenment Thought, French Revolution and Industrial Revolution have been effective in its formation. In this study, it is aimed to evaluate the effects of the political and social developments, which broughtout national education in Europe, on the nationalization of education by examining these developments within the framework of “becoming a nation” and “national education”. The screening model was used in the study, and accordingly, the findings obtained by screening the domestic and foreign literature were compared in a chronological order.