Teknoloji entegrasyonlu sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının ortaokul öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi: Güneş tutulması örneği
Özet
Bu çalışmada, teknoloji entegrasyonlu sorgulamaya dayalı öğretim ile fen bilimleri
dersi öğretim programına uygun olarak yürütülen öğretimin öğrencilerin kavramsal anlamalarına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada ön test-son test deney-kontrol
gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bu çalışmanın örneklemini devlet ortaokulunda
6. sınıfta öğrenim gören deney grubunda 33 öğrenci ve kontrol grubundaki 29 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubu öğrencilerine hazırlanan teknoloji entegrasyonlu sorgulamaya
dayalı öğretim uygulanırken, kontrol grubu öğrencilerine programa uygun olarak sorgulamaya dayalı öğretim yöntemi uygulanmıştır. Bu amaç doğrultusunda üç açık uçlu sorudan
oluşan Kavramsal Anlama Testi deney ve kontrol grubundaki öğrencilere öğretim öncesi
ve sonrası uygulanmıştır. Ayrıca deney ve kontrol grubundaki dokuz öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Veri analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, deney ve kontrol grubundaki öğrenciler öğretim öncesi benzer
kavramsal anlamalara sahip iken, öğretim her iki gruptaki öğrencilerinde bilimsel cevap
verme oranlarında etkili olmuştur. Bu sonuçlar ışığında gelecek araştırmalar için önerilerde
bulunulmuştur. In this research, it is aimed to investigate the effect of technology integrated
inquiry-based instruction and teaching in accordance with science program on the change
in students’ conceptual understanding. In the research, semi-experimental pattern with
pretest-posttest, experiment-control group was used. The sample of this study consisted
of 33 students in the 6th grade in the state secondary school and 29 students in the control
group. Experimental and control groups were randomly assigned. While technology
integrated inquiry-based instruction was applied to experimental group students, inquirybased teaching method was applied to control group students in accordance with the
curriculum. For this purpose, Conceptual Understanding Test was applied to the students
as pre-test and post-test before and after teaching. In addition, semi-structured interviews
were conducted with nine students in the experimental and control groups. Descriptive
analysis method was used in data analysis. According to the results obtained from the data
analysis, while the Students in the experimental and control groups had similar conceptual
meanings before teaching, the teaching was effective in the rate of scientific response in the
students in both groups. In the light of this results, suggestions made for future researchs.