Spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin akademik başarıları ile çoklu zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Ferik, Ali Osman. Spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin akademik başarıları ile çoklu zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022.Özet
Bu çalışmada, spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin akademik başarıları ile çoklu zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada ilişkisel araştırma yöntemlerinden tarama (survey) modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini Balıkesir ve Bursa il merkezinde bulunan liselerde 2020-2021 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 10. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise Balıkesir ve Bursa'daki 6 farklı lisenin 10. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya 310'u kız ve 196'sı erkek olmak üzere toplam 506 öğrenci ile katılmıştır. Verilerin toplanmasında ''Çoklu Zekâ Envanteri'', ''Kişisel Bilgi Formu'' kullanılmıştır. Akademik başarı değişkeni için ise öğrencilerin yılsonu genel not ortalamaları tespit edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 23.0 "Statistical Package for the Social Sciences" programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklemler T Testi; ANOVA; Pearson Çarpım Moment Korelasyon analizi yöntemlerinden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda çoklu zekâ alanları ile cinsiyet değişkeni arasında sadece mantıksal/matematiksel zekâ boyutunda istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu; okul türü ve branş değişkenleri bakımından ise anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Spor yapmanın tüm zekâ boyutları için anlamlı bir değişken olduğu, öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ile çoklu zekâ alanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. In this study, it was aimed to examine the relationship between the academic achievement and multiple intelligence levels of high school students who do and do not play sports. For this purpose, survey model, which is one of the relational research methods, was used in the study. The population of this research consists of 10th grade students studying in high schools in Balıkesir and Bursa city center in the 2020-2021 academic year. The sample group consists of 10th grade students from 6 different high schools in Balıkesir and Bursa. A total of 506 students, 310 girls and 196 boys, participated in the study. "Multiple Intelligence Inventory" and "Personal Information Form" were used to collect data. For the academic achievement variable, the end-of-year grade point averages of the students were determined. SPSS 23.0 "Statistical Package for the Social Sciences" program was used in the analysis of the data. Independent Samples T-Test in the analysis of data; ANOVA; Pearson Product Moment Correlation analysis methods were used. As a result of the study, there was a statistically significant difference only in the logical/mathematical intelligence dimension between the multiple intelligence domains and the gender variable; It was determined that there was no significant difference in terms of school type and branch variables. It has been determined that doing sports is a significant variable for all intelligence dimensions, and there is a significant difference between students' academic achievement levels and multiple intelligence areas.