İtme ve momentum konusunun öğretiminde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin kavramsal anlama, motivasyon ve tutumlarına etkisi
Künye
Eker, Selda Kaya. İtme ve momentum konusunun öğretiminde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin kavramsal anlama, motivasyon ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Bu çalışmanın amacı 2021-2022 eğitim öğretim yılında itme ve momentum konusunun öğretiminde yaratıcı drama yönteminin 11. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisini araştırmaktır. Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerini içeren karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu modele dayanan yarı deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın katılımcılarını 2021-2022 eğitim öğretim yılında Bursa ili Osmangazi
ilçesindeki bir Anadolu Lisesinde öğrenim gören 11. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. İtme ve momentum konusu deney grubunda yaratıcı drama yöntemi ile öğretilirken, kontrol grubunda ders kitabına bağlı kalınarak yürütülen öğretmen merkezli bir yöntem ile öğretilmiştir. Bu çalışmada Fizik Dersi Tutum Ölçeği, Fizik Dersi Motivasyon Ölçeği, çoktan seçmeli İtme ve Momentum Kavramsal Anlama Testi ile nicel veriler, Açık Uçlu İtme ve Momentum Soruları Testi ile nitel veriler toplanmıştır. Nicel veriler SPSS 24 paket programı kullanılarak, nitel veriler ise içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel verilerinin sonucunda itme ve momentum konusunun yaratıcı drama yöntemi ile öğretildiği deney grubu öğrencilerinde kavramsal anlamalarında artış olduğu, ancak deney grubu öğrencileri ile kontrol grubu öğrencileri arasında kavramsal anlamada herhangi bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yaratıcı drama yöntemi deney grubu öğrencilerinin tutumlarında artış sağlamış, ancak istatistiksel olarak anlamlı bir artış
olmadığı görülmüştür. Her iki grup arasında tutum puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir. Öğrencilerin motivasyonlarına bakıldığında yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin motivasyonlarını artırdığı belirlenmiştir. Nitel verilerin analizi sonucunda deney grubu öğrencilerinin kavramsal anlama düzeyleri kontrol grubu öğrencilerinden daha yüksek olduğu görülmüştür. The aim of this study is to investigate the effect of creative drama method on students' conceptual understanding, attitudes, and motivations of 11th grade students in teaching the subject of impulse and momentum in the 2021-2022 academic year. In this study, a mixed method including quantitative and qualitative research methods was used. The research is a quasi-experimental study based on a pretest-posttest control group model. The participants of the study consisted of 11th grade students studying at an Anatolian High School in Osmangazi district of Bursa in the 2021-2022 academic year. While the
subject of impulse and momentum was taught with the creative drama method in the experimental group, it was taught with a teacher centered method in the control group, adhering to the textbook. In this study, quantitative data were collected with Physics Lesson Attitude Scale, Physics Lesson Motivation Scale, multiple choice Impulse and Momentum Conceptual Understanding Test and qualitative data with Open-Ended Impulse and Momentum Questions Test. Quantitative data were analyzed using SPSS 24 package
program, and qualitative data were analyzed by content analysis method. As a result of the quantitative data of the study, it was concluded that there was an increase in the conceptual understanding of the experimental group students who were taught the subject of impulse and momentum with the creative drama method, but there was no difference in conceptual understanding between the experimental group students and the control group students. The creative drama method increased the attitudes of the
experimental group students, but there was no statistically significant increase. There was no statistically significant difference in attitude scores between the two groups. Considering the motivations of the students, it was determined that the creative drama method increased the motivation of the students. As a result of the analysis of the qualitative data, it was seen that the experimental group students' conceptual understanding levels were higher than the control group students.