Biyoloji öğretmenlerinin sözel soru-cevap sürecine ilişkin özelliklerinin incelenmesi
Özet
Bilim soru sormakla ve sonra cevapları aramakla başladığından, soru sorma ve cevaplamanın
fen öğrenimi ve öğretiminde her zaman önemli bir rolü olmuştur. Bu çalışmanın amacı, biyoloji
öğretmenlerinin soru-cevap sürecinin beş boyutuna (soruların kaynağı, soruların taksonomisi ve
soruları cevaplayanlar, öğretmen geribildirimi ve cevap yetkisi) ilişkin özelliklerini incelemektir.
Araştırmaya Türkiye’nin batısında bulunan bir ildeki farklı liselerde görev yapan yirmi bir biyoloji
öğretmeni katılmıştır. Veriler, Soru-Cevap Süreci Aracı (SCSA) kullanılarak yapılan yapılandırılmış
görüşmeler ve gözlemler yoluyla toplanmıştır. Bulgular, katılımcıların çoğunluğunun soruların
kaynağının öğrenciler olduğunu düşündüğünü göstermiştir. Soruların taksonomisine ilişkin olarak
ise, “hatırlama” ve “anlama” boyutlarının frekansları diğer soru türlerinden çok daha yüksek olarak
bulunmuştur. Biyoloji öğretmenleri çoğunlukla gönüllü öğrencilerin sorularını cevaplamasına
karar verdiklerini belirtmiş; ancak, bazen utangaç davranabileceklerini düşünerek gönüllü olmayan
öğrencileri de seçmeye çalıştıklarını eklemişlerdir. Öğretmen geribildirimi ile ilgili olarak ise, biyoloji
öğretmenleri öğrencilere geribildirim verirken cevaplarının doğru mu yanlış mı olduğunu söylemeyi
anında söylemeyi tercih etmişlerdir; ancak, diğer öğrencileri yeni fikirler eklemeye teşvik ettiklerini
de belirtmişlerdir. Cevap yetkisine ilişkin olarak ise, katılımcılar öğretmenin veya öğretmen ve
öğrencilerin birlikte doğru cevaba ya da en iyi çözüme karar verdiğini belirtmişlerdir. Bu çalışma,
biyoloji dersinde sözel soru sorma ve cevaplama sürecinin bir portresini elde etmeyi sağlayabilir.
Sonuçları daha ayrıntılı yorumlayabilmek için daha fazla biyoloji öğretmeninin sınıfında gözlem
yapılması önerilmektedir. Because science begins by asking questions and then seeking answers, asking and answering questions
has always had a pivotal role in science learning and teaching. The purpose of this study is to probe
biology teachers’ salient characteristics regarding the five aspects of the question-answer process
(the source of questions, the taxonomy of questions, respondents of questions, teacher feedback, and
authority of answers). Twenty-one biology teachers from different high schools participated in this
study, with the data being gathered through interviews and observations using the Instrument of
the Question-Answer Process (IQAP). Our findings reveal the majority of participants to assumed
the source of questions to be students. The frequencies for the dimensions of remembering and
understanding were found to be far higher than the other query forms concerning the taxonomy
of questions. Biology teachers stated choosing volunteer students mainly to answer their questions;
however, they tried to select non-volunteer students, thinking these students may sometimes be
shy. Regarding teacher feedback, biology teachers tend to tell students immediately whether their
responses are correct or not when providing feedback; however, they also claim to encourage other
students to incorporate new ideas. The participants indicated that the instructor/teacher and students
together agree on the correct response and best solution concerning the authority of questions. This
study can provide a portrait of the process of asking and answering verbal questions in biology class.
Making observations in more biology teachers’ classrooms is suggested for being able to interpret the
results in more detail.