Okul öncesi eğitim döneminde sosyal bilgiler öğretimiyle ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi
Künye
Günal, Derya Ekiz. Okul öncesi eğitim döneminde sosyal bilgiler öğretimiyle ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Özet
Bu çalışmada 1999-2022 yılları arasında okul öncesi eğitim döneminde sosyal bilgiler öğretimiyle ilgili yapılan çalışmalar analiz edilmek istenmiştir. Bu amaç doğrultusunda söz konusu yıllar arasında ilgili alanda yazılmış olan makale, yüksek lisans, doktora tezi, bildiri, kitap, kitap bölümü ve çeviri kitaptan oluşan 70 çalışma incelenmiştir. Söz konusu çalışmalara YÖK Ulusal Tez Merkezi, ERIC, ULAKBİM, Google Akademik ve Turcademy veri tabanlarında tarama yapılarak ulaşılmıştır. Ulaşılan bu çalışmalar en önemli amaç, yayın yılı, yayın türü, konu alanları, yöntem, desen, çalışma grubu, uygulama şekli, veri toplama aracı, en önemli sonuç ve en önemli öneri şeklinde oluşturulan alt problemler çerçevesinde incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesinin kullanıldığı çalışmada elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda incelenen çalışmaların en önemli amacının sosyal bilgiler ve bu ders kapsamındaki disiplinlerin öğretiminin önemini ve yerini ortaya koymak olduğu belirlenmiştir. 2012 yılından itibaren alanda yapılan çalışma sayısında artış yaşandığı ve en fazla çalışmanın 2019 yılında yapıldığı elde edilen diğer önemli bulgular olmuştur. Ayrıca ilgili alanda en çok makale türünde çalışmalar yapıldığı, araştırmaların coğrafya konu alanında yoğunlaştığı ve daha çok nitel araştırma yaklaşımıyla gerçekleştirildiği anlaşılmıştır. In this study, it was aimed to analyze the studies on social studies teaching during the pre-school education period between 1999-2022. For this purpose, were examined 70 studies consisting of articles, master's, doctoral thesis, papers, books, book chapters and translation books, which were written within the scope of social studies and history teaching during the pre-school education period between 1999-2022. The examined studies were accessed by searching the YÖK National Thesis Center, ERIC, ULAKBİM, Google Academic and Turcademy databases. Examined studies most important aim, publication year, publication type, research subject areas, research method, research design, study group of the research, application method of the research, data collection tool of the research, the most important result obtained from the research and as a result of the research, the most important suggestion put forward was examined within the framework of sub-problems. In the research, document analysis, one of the qualitative analysis methods, was used and descriptive analysis was used in the analysis of the data. As a result of the research, it has been determined that most of the studies examined aim to reveal the importance and place of teaching social studies and the disciplines that make up the subject areas. Other important findings were that there was an increase in the number of studies since 2012, and the most studies were done in 2019. In addition, it has been determined that the studies in the related field are predominantly in the type of articles, the studies are concentrated on the subject of geography, and the qualitative research method is used the most.