Çoklu gösterimlere dayalı ortaokul 7. sınıf elektrik devreleri ünitesi öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlamalarına, fen bilimleri dersi motivasyonlarına, özyeterliklerine ve üstbilişsel farkındalıklarına etkisi
Künye
Kılıç, Osman Efe. Çoklu gösterimlere dayalı ortaokul 7. sınıf elektrik devreleri ünitesi öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlamalarına, fen bilimleri dersi motivasyonlarına, özyeterliklerine ve üstbilişsel farkındalıklarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Bu çalışmada çoklu gösterimlere dayalı 7. Sınıf elektrik devreleri öğretiminin
öğrencilerin kavramsal anlamalarına, motivasyonlarına, özyeterliklerine ve üstbilişsel
farkındalıklarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim
öğretim yılı, Manisa ili Akhisar ilçesindeki iki ortaokulda öğrenim gören 70 ortaokul
7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın tasarımında, nitel ve nicel verilerin
birleştirildiği karma bir yöntem seçilmiştir. Araştırmanın veri toplama araçları, elektrik
devreleri kavram testi, görüşme formu, transfer testi, motivasyon testi, özyeterlik testi,
üstbilişsel farkındalık testi ve hazırbulunuşluk testinden oluşmaktadır. Kavram testi,
yarı yapılandırılmış görüşme testi ve transfer testi araştırmacı tarafından
geliştirilmiştir. Hazırbulunuşluk testi sonucunda eş kabul edilen deney ve kontrol
grupları oluşturulmuştur. Kavram testi, motivasyon testi, özyeterlik testi ve üstbilişsel
farkındalık testi her iki gruba da ön test-son test olarak uygulanmıştır. Deney grubu
olarak araştırmacının görev yaptığı ortaokulda çoklu gösterimlere dayalı olarak
tasarlanan öğretim uygulanmıştır. Araştırma sonucunda çoklu gösterimlerle zenginleştirilmiş öğretim sonrası deney grubu öğrencilerindeki kavram testi frekanslarında kontrol grubuna göre olumlu yönde artış görülmüştür. Öğrencilerin üst bilişsel farkındalıkları iki grupta uygulanan öğretimlerin etkisi incelendiğinde kontrol grubunda farklılık çıkmamasına karşın deney grubunda öğrencilerin üst biliş ölçeği puanlarında ön test ve son test puanları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Ancak motivasyon ve özyeterlik testlerinde her iki grupta da ön test-son test arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme yapılan deney grubu öğrencileri öğretimden olumlu yönde etkilendiklerini belirtmişlerdir. Bunun yanında deney ve kontrol gruplarından üçer öğrenciye yapılan transfer testi sonucunda farklı gösterimler arasında transfer becerilerinde deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerinden çok daha iyi oldukları belirlenmiştir. This study examined the effect of multiple representations-based 7th grade electric circuits teaching on students’ conceptual understanding, motivation, self-efficacy and
metacognitive awareness. The sample of the study consisted of 70 middle school 7th grade students who were studying in two middle schools in Akhisar district of Manisa province in the 2021-2022 academic year. A mixed method that combined qualitative and quantitative data was chosen for the design of the study. The data collection tools of the study were electric circuits concept test, interview form, transfer test, motivation test, self-efficacy test, metacognitive awareness test and readiness test. The concept test, semi-structured interview test and transfer test were developed by the researcher. Experimental and control groups that were considered equal according to the readiness test results were formed. The concept test, motivation test, self-efficacy test and metacognitive awareness test were applied as pretest-posttest to both groups. The teaching designed based on multiple representations was implemented in the middle school where the researcher worked as the experimental group. The research findings revealed a positive increase in the frequency of concept test scores for the experimental group students after the instruction enriched with multiple representations compared to the control group. When the effects of the instructional interventions on students' metacognitive awareness were examined, no differences were found in the control group, whereas a significant difference was found in the experimental group between the pre-test and post-test scores on the metacognitive awareness scale.
However, no significant differences were found in motivation and self-efficacy tests
between the pre-test and post-test scores in both groups. The experimental group students who participated in the semi-structured interviews expressed that they were positively influenced by the instruction. Additionally, the transfer test conducted with three students from each experimental and control group revealed that the experimental group students performed significantly better in transfer skills between different representations compared to the control group students.