5.sınıf madde ve değişim ünitesinin öğretilmesini destekleyici web 2.0 araçları kullanarak kaynak materyallerin geliştirilmesi
Künye
Efe, Nilay. 5.sınıf madde ve değişim ünitesinin öğretilmesini destekleyici web 2.0 araçları kullanarak kaynak materyallerin geliştirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Bireysel farklılıkların ön planda olduğu günümüz çağında, eğitimde de farklı anlayışlara geçilmiş ve “Çoklu Zeka Kuramı” ortaya atılmıştır. Bununla birlikte, ders içeriklerinin zenginleşmesi adına derslere teknoloji entegre edilerek web 2.0 araçları kullanılmaya başlanılmıştır. Eğitim öğretim sürecinde ders kitaplarında bulunan etkinlikler önemli bir yer tutmaktadır. Bu yüzden bu etkinlikler, gözden geçirilmeli, eğerlendirilmeli ve gerekli düzenlemeler yapılmalıdır. Bu amaçla, bu çalışmada 5. sınıf ders kitaplarında bulunan “Madde ve Değişim” ünitesinde ele alınan etkinliklerin çoklu zeka alanlarına göre dağılımı incelenmiştir. Bununla birlikte, “Madde ve Değişim” ünitesinin kazanımları çerçevesinde, çoklu zeka kuramı baz alınarak web 2.0 araçlarıyla alternatif etkinlikler oluşturulmuştur. Bu çalışma nitel bir çalışma olup, etkinlikler oluşturulurken Tasarım ve Geliştirme Araştırmasının Tip -1 türü kullanılmıştır. Kitaplardaki etkinliklerin çoklu zeka alanlarına göre dağılımı incelenirken veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda, 5. sınıf ders kitaplarında bulunan etkinlikler çoklu zeka alanlarına göre incelendiğinde, 5. sınıf SDR Dikey Yayıncılık Fen Bilimleri ders kitabında matematiksel zeka ve sosyal zeka % 50 oranında; 5. sınıf MEB Yayınları Fen Bilimleri ders kitabı incelendiğinde, matematiksel zeka %83,3 oranında, sosyal zeka ise %16,7 oranında bulunmuştur. Her iki kitapta da diğer zeka alanlarıyla ilgili etkinlik bulunmadığı belirlenmiştir. Araştırmada çoklu zeka kuramı baz alınarak web 2.0 araçlarıyla etkinliklerin nasıl hazırlanabileceği adım adım açıklanmıştır. In today's age, where individual differences are at the forefront, different understandings have been adopted in education and "Multiple Intelligence Theory" has been put forward. However, in order to enrich the course content, technology was integrated into the courses and web 2.0 tools were started to be used. The activities in the textbooks have an important place in the education process. Therefore, these activities should be reviewed, evaluated and necessary arrangements should be made. For this purpose, the distribution of the activities covered in the "Matter and Change" unit in the 5th grade textbooks according to multiple intelligence areas was examined in this study. However, within the framework of
the achievements of the "Matter and Change" unit, alternative activities were created with web 2.0 tools based on the theory of multiple intelligences. This study is a qualitative study and Type -1 type of Design and Development Research was used while creating the activities. While examining the distribution of activities in the books according to multiple intelligence areas, the data were analyzed using the descriptive analysis method. As a result of the research, when the activities in the 5th grade textbooks are analyzed according to multiple intelligence fields, mathematical intelligence and social intelligence are 50% in the 5th grade SDR Vertical Publishing Science textbook; When the 5th grade MEB Publications Science textbook was examined, mathematical intelligence was found to be 83.3% and social intelligence to be 16.7%. It was determined that there were no activities related to other intelligence areas in both books. In the research, it is explained step by step how the activities can be prepared with web 2.0 tools based on the theory of multiple intelligences.