Fizik öğretiminde aktif öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması
Künye
Ayar, Yaren. Fizik öğretiminde aktif öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Bu çalışmanın amacı aktif öğrenme yaklaşımının kullanıldığı çalışmaların fizik başarısına etkisini meta analiz yöntemi ile incelemektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda 6 alt probleme cevap aranmıştır. Araştırmaya dahil edilecek çalışmalar, 2004-2023(Nisan) yılları arasında ulusal ve uluslararası veri tabanlarında ‘‘aktif öğrenme’’ ile ilgili bilimsel dergilerde yayınlanmış makaleler ile Türkiye’de yapılmış olan yüksek lisans ve doktora tezlerinden oluşmaktadır. Literatür taramasında ERIC, DergiPark, Science Direct, YÖK Ulusal Tez Merkezi, Google Akademik ve ULAKBİM veri tabanları kullanılmıştır. 12 tane
yüksek lisans tezi, 2 doktora tezi ve 26 makale olmak üzere toplam 40 araştırmanın verileri bu çalışmaya dâhil edilmiştir. Comprehensive Meta-Analysis (CMA) programının kullanıldığı bu çalışmada meta analiz yapılmadan önce çalışmaların yayın yanlılığı olup olmadığı kontrol edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda en yüksek genel etki büyüklüğü Türkiye’de yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinde görülmüştür. 1.094 olarak bulunan bu etki büyüklüğü geniş düzeyde etki olarak tanımlanmaktadır. Bütün
çalışmaların dâhil edildiği ve fizik eğitiminde aktif öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin araştırıldığı son araştırma probleminde genel etki 0.478 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bu etki büyüklüğü orta düzey etki olarak tanımlanmaktadır. Araştırma sonucunda fizik eğitiminde aktif öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarını pozitif yönde değiştirdiği tespit edilmiştir. Yapılan bu çalışmada fizik eğitimi ile ilgili meta analiz çalışmalarının oldukça az olduğu görülmüştür.
Bu sebeple daha sonra bu alanda çalışacak olan araştırmacıların 5E modeli, bilgisayar destekli öğretim gibi ya da tutum, motivasyon gibi çeşitli değişkenlerin fizik başarısına genel etkisi üzerine çalışabilecekleri düşünülmektedir. The aim of this study is to examine the effect of studies using active learning approach on physics success with meta-analysis method. In line with the purpose of the research, answers to 6 sub-problems were sought. The studies to be included in the research consist of articles published in scientific journals on "active learning" in national and international databases between 2004-2023 (April) and master's and doctoral theses made in Turkey. ERIC, DergiPark, Science Direct, YÖK National Thesis Center, Google Academic and ULAKBİM databases were used in the literature search. The data of 40 researches,
including 12 master's theses, 2 doctoral theses and 26 articles, were included in this study. In this study, in which the Comprehensive Meta-Analysis (CMA) program was used, the studies were checked for publication bias before the meta-analysis was conducted. In line with the findings, the highest overall effect size was seen in the master's and doctoral theses made in Turkey. This effect size, which was found to be 1.094, is defined as a large level effect. In the last research problem, in which all studies were included and the effect of active learning approach in physics education on students' academic achievement was investigated, the overall effect was calculated as 0.478. This effect size is defined as the medium effect. As a result of the research, it was determined that the active learning approach in physics education changed the academic achievement of the students positively. In this study, it was seen that there are very few meta-analysis studies on physics education. For this reason, it is thought that researchers who will work in this field in the future will be able to study the general effect of various variables such as the 5E model, computer-assisted teaching or the general effect of various variables such as attitude and motivation.