Türkiye’de özel yetenekli bireylere yönelik hukuki zemin ve politika belgelerinin değerlendirilmesi
Künye
Turan, Şeydanur. Türkiye’de özel yetenekli bireylere yönelik hukuki zemin ve politika belgelerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Özet
Ülkelerin en değerli sermayesini nitelikli insan gücü oluşturmaktadır. Beşeri
sermaye olan insan gücüne etkin eğitim ve istihdam olanakları sağlanması, ülkenin
geleceğine yön vermesi ile ilişkili bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Özel
yetenekli bireyler, akranlarına göre daha hızlı öğrenme süreci geçirmeleri, yaratıcılık
ve sanat alanlarındaki yüksek performansları ile liderlik ve akademik yeteneğe sahip
olmaları, soyut fikirleri kavrayarak ilgi alanlarında bağımsız hareket etmeyi
sevmeleri dolayısıyla beşeri sermayenin lokomotif gücünü oluşturmaktadırlar.
Nitelikli beşeri sermayenin yetiştirilmesinde eğitim programlarının önemi, tüm
dünyanın üzerinde durduğu, alana ilişkin yasal korumalar geliştirdiği ve politika
ürettiği bir konudur. Bireylerin yeteneklerine uygun biçimde gelişimlerini sağlayarak
mevcut potansiyellerinin en üst düzeyde işlerlik kazanması eğitimin temel
işlevlerinden biridir.
Temel bir insan hakkı olan eğitim hakkının farklı bilişsel yetenekler ile
dünyaya gelmiş her çocuğa mutlak bir eşitlik anlayışı ile farklılaştırılmadan
uygulanması eğitimin temel işlevine aykırı bir sonucu beraberinde getirmektedir.
Üstün zekâ ve özel yetenek ile dünyaya gelmiş bir çocuğun yeteneklerini keşfederek
hem kendisini gerçekleştirme hem de ülkesi ve insanlığa katkı sağlaması için
ülkelerin alana ilişkin politikaya sahip olması, aynı zamanda elindeki hazinenin
farkında olduğu anlamına da gelmektedir. Özel eğitim gereksinimi olan özel
yetenekli bireylere yönelik alana özgü geliştirilecek politika ve uygulamalar nitelikli
beşeri sermayenin doğru ve etkin bir şekilde kullanımını mümkün kılacaktır.
vi
Çalışmada nitelikli beşeri sermaye bakımından oldukça zengin olan
Türkiye’de özel yetenekli bireylere özgü politika geliştirme ve uygulama konusunda
çocuğun üstün yararını gözeterek üstün yönlerini bütüncül olarak ele alan bir kamu
politikasının varlığına rastlanamamıştır. Çalışmada Cumhuriyet tarihinin
başlangıcından günümüze kadar gelişen süreçte özel yetenekliler alanına ilişkin
mevzuatın yanı sıra konuya ilişkin diğer hukuki normlar incelenmiş; kalkınma
planları, şura kararları ve diğer politika belgelerinde yer alan düzenlemelerin
uygulamaya yansıyan yönleri bakımından değerlendirmelerde bulunulmuştur. The most important fund of countries are manpower. Enabling manpower an
effective education and employment opportunities to shape the future of the country
is stated as an important issue. Individuals with special talents, who have a faster
learning process compared to their peers, have academic skills that are ahead in
creativity, art and leadership capacity, can understand abstract ideas, like to act
independently in their fields of interest, and perform at a high level; constitute the
locomotive power of human capital.
The importance of education programs in raising qualified human capital is
an issue that the whole world focuses on, develops legal protections in the field and
produces policies. One of the basic functions of education is stated as bringing
individuals’ current potential to force at highest level by enabling individuals to
develop in the line with their abilities. The application of the right to education,
which is a fundamental human right, to every child born with different cognitive
abilities, with an understanding of absolute equality, brings along a result contrary to
the basic function of education. The fact that a country has a policy regarding the
gifted children, who were born with a gifted intelligence and special talents, to
realize their and contribute to humanity and their country, means that the country is
aware of the source in its hands. To use human capital in a correct and effective way,
policies and practices should be developed for the field for gifted people that require
special education.
Although our country, which is very rich in terms of qualified human capital,
has made progress in many areas, it cannot be said that it has reached a sufficient
level in developing and implementing policies specific to gifted individuals. In this
viii
study, besides the constitutional and legal studies on the field of gifted people, other
legal norms related to the subject have been examined in the process that has
developed from the beginning of the history of the Republic to the present; evaluations were made on the implementation aspects of the regulations in
development plans, council decisions and other policy documents.