Çoklu gösterimlerle zenginleştirilmiş 6.sınıf güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine ve bazı duyuşsal değişkenlere etkisi
Künye
Pehlivanlı, Zeynep. Çoklu gösterimlerle zenginleştirilmiş 6.sınıf güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine ve bazı duyuşsal değişkenlere etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Bu araştırmanın amacı, çoklu gösterimlerle zenginleştirilmiş 6. sınıf güneş sistemi ve
tutulmalar ünitesi öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine, motivasyonlarına, üstbilişsel farkındalık düzeylerine ve eleştirel düşünme becerilerine
etkilerini incelemektir. Araştırmada uygulanan öğretim etkinlikleri, tahmin, gözlem,
araştırma ve açıklama (TGAA) modeline göre uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini Ağrı ili Tutak ilçesindeki bir ortaokulun 6. sınıflarında öğrenim gören 44 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırma karma yöntem çalışmasıdır. Araştırma verileri kavramsal anlama testi, üstbiliş ölçeği, fen bilimleri motivasyon ölçeği, eleştirel düşünme becerileri ölçeği, günlükler ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerden çoklu gösterimlerle zenginleştirilmiş güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi öğretiminin karasal gezegen, gazsal gezegen, iç gezegen, dış gezegen, meteor, asteroit, gök taşı, gezegenlerin boyutları, gezegenlerin Güneş’e uzaklıkları, ay tutulması ve güneş tutulması kavramları ile ilgili öğrencilerin yanlış açıklamalarının bilimsel olarak iyileşmeler gösterdiği bulunmuştur. Araştırmanın sonuçları, uygulanan öğretim yaklaşımının fen bilimleri derslerinin bir düzen içerisinde işlenmesini, öğrenilen bilgilerin günlük hayatta kalıcı olmasını sağladığı ve sınıfta tartışma ortamı oluşturularak sınıf içerisindeki sosyal etkileşimin arttırılarak öğrencilerde bilişsel çatışma yaşatılıp kavramsal değişim süreci
oluşturma konusunda olumlu katkısının bulunduğunu göstermektedir. Sonuç olarak,
araştırmada tasarlanan öğretim modelinin öğrencilerin kavramsal değişimi sağlamada etkili bir bileşen olduğu görülmüştür. Araştırma bulguları ışığında araştırmacılara, fen bilimleri dersi programını hazırlayanlara ve konunu öğretimini yapacak öğretmenlere önerilerde bulunulmuştur. This complex method is to explain how the 6th grade solar system and eclipses unit teaching, enriched with multiple representations, will be based on basic understanding levels, motivations, metacognitive neurological points and critical thinking. The teaching activities applied in the research are prepared and organized in accordance with the prediction, observation, research and explanation (TGAA) model. The sample of the research consists of 44 students studying in the 6th grade of a secondary school in Tutak district of Ağrı province. This research is a mixed methods study. Research data were collected through conceptual understanding test, metacognition scale, science motivation scale, critical thinking skills scale, diaries and semi-structured interviews. From the data obtained in the research, teaching the solar system and eclipses unit enriched with multiple representations will help students learn about the concepts of terrestrial planets, gaseous planets, inner planets, outer planets, meteors, asteroids, meteorites, sizes of planets, distances of planets
from the Sun, lunar eclipses and solar eclipses. It has been found that incorrect statements change to scientifically correct statements. The results of the research show that the applied teaching approach ensures that science lessons are taught in an orderly manner, that the information learned is permanent in daily life, and that it has a positive contribution to creating a conceptual change process by creating a discussion environment in the classroom and increasing social interaction in the classroom, causing cognitive conflict in students. As a result, it was seen that the teaching model designed in the research was an effective component in ensuring conceptual change in students. In the light of the research findings, suggestions were made to researchers, science course curriculum designers and teachers who will teach the subject.