Okul öncesi öğretmenlerinin eğitimde fırsat eşitliğine ilişkin görüşleri
Künye
Demirkilit, Tuğçe. Okul öncesi öğretmenlerinin eğitimde fırsat eşitliğine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Özet
Bu araştırmada, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Bursa ve İstanbul'un Şile ilçesindeki özel ve devlete bağlı anaokullarında görev yapan 40 okul öncesi öğretmenden oluşan bir çalışma grubunun eğitimde fırsat eşitliğine yönelik görüşleri incelenmektedir. Veri toplama aracı olarak kullanılan "Eğitimde Fırsat Eşitliği Görüşme Formu", kişisel bilgiler ve görüşme soruları olmak üzere iki ana bölümden oluşmaktadır. Kişisel bilgiler bölümünde cinsiyet, yaş, mezun olunan okul, kıdem yılı, okulun adı ve çalıştığı il yer almaktadır. İkinci bölümde ise eğitimde fırsat eşitliğine ilişkin 7 maddeden oluşan görüşme soruları sorulmakta ve yanıtları kaydedilmektedir. Veri toplama süreci yüz yüze görüşmeler ile gerçekleşmekte olup, yaklaşık 20-25 dakika sürmektedir. Bu görüşme formu, okul öncesi öğretmenlerinin eğitimde fırsat eşitliği konusundaki görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Yapılan araştırmanın sonuçlarına göre, okul öncesi öğretmenlerin eğitimde fırsat eşitliği konusundaki görüşleri incelendiğinde, katılımcıların öne çıkardığı ana tema eşitlik olmuştur. Katılımcılara göre, her bireyin eşit şartlarda, aynı koşullarda eğitim alma hakkına sahip olması önemlidir. Eğitimde fırsat eşitliği için bireylerin eğitime erişimi temel bir gerekliliktir, bu nedenle çocukların sorunsuz bir şekilde okula devam etmeleri bu eşitliğin sağlanması için kritik bir adımdır. Her bireyin eşsizliği ve farklı ihtiyaçları hatırlanmalı, bu özellikler göz önüne alınarak uygun eğitim verilmelidir. Katılımcılar, eğitimde fırsat eşitliği kavramını açıklarken, bireylerin etnik kökeni, cinsiyeti, ekonomik durumu gibi faktörlere bakılmadan herkese eşit davranılması gerektiğini vurgulamışlardır. Ayrıca, kurumların farklı imkanlara sahip olmasının eğitimde fırsat eşitsizliğine neden olduğunu gözlemleyen katılımcılar, bu nedenle kurumların benzer imkanlara sahip olması gerektiğini belirtmişlerdir. Bölgesel farklılıkların da eğitimde fırsat eşitliğini engellediğini düşünen katılımcılar, bu farklılıkların azaltılması gerektiğini ifade etmişlerdir. Okul öncesi eğitimin, fırsat eşitliğinde önemli bir rol oynadığını düşünen katılımcılar, bu aşamada çocukları farklı şartlara bakılmaksızın aynı ortamda bir araya getirebilmenin kritik bir adım olduğunu belirtmişlerdir. Son olarak, katılımcılar sosyo-ekonomik düzeyin eğitimde fırsat eşitliği üzerinde büyük bir etkisi olduğunu düşünmektedir. In this research, the views of a study group consisting of 40 preschool teachers working in private and state-owned kindergartens in the Şile district of Istanbul and Bursa during the 2022-2023 academic year are examined regarding equal opportunities in education. The data collection tool used is the "Equal Opportunities in Education Interview Form", which consists of two main sections: personal information and interview questions. The personal information section includes gender, age, school graduated from, seniority, school name, and the city where the school is located. In the second section, interview questions consisting of 7 items related to equal opportunities in education are asked, and their answers are recorded. The data collection process is conducted through face-to-face interviews and takes approximately 20-25 minutes. This interview form aims to determine the opinions of preschool teachers on equal opportunities in education. According to the results of the research, when examining the views of preschool teachers on equal opportunities in education, the main theme highlighted by the participants is equality. According to the participants, it is important for every individual to have the right to receive education under equal conditions. Access to education for individuals is a fundamental requirement for equal opportunities in education, so children attending school smoothly is a critical step in achieving this equality. The uniqueness and different needs of each individual should be remembered, and appropriate education should be provided by taking these characteristics into account. When explaining the concept of equal opportunities in education, participants emphasized the need to treat everyone equally regardless of factors such as ethnic background, gender, and economic status. Additionally, participants observed that institutions having different facilities lead to inequality in education, and therefore, institutions should have similar facilities. Participants who believe that regional differences hinder equal opportunities in education have expressed the need to reduce these differences. Participants who consider preschool education to play a significant role in equal opportunities have emphasized that bringing children together in the same environment regardless of different conditions is a critical step at this stage. Finally, participants believe that socio-economic status has a significant impact on equal opportunities in education.