Lise öğrencilerinin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin basit elektrik devreleri ile ilgili kavram yanılgıları
Künye
Satır, Semra. Lise öğrencilerinin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin basit elektrik devreleri ile ilgili kavram yanılgıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007.Özet
Bu araştırmanın temel amacı, lise öğrencilerinin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin basit
elektrik devreleri ile ilgili kavram yanılgılarını belirlemektir. Çalışmaya 60 lise öğrencisi, 120 öğretmen adayı ve 40 öğretmen katılmıştır. Çalışmada 7 sorudan oluşan basit elektrik devreleri ile ilgili kavramsal anlama testi kullanılmıştır. Ayrıca bu testte ortaya çıkan fikirlerin desteklenmesi ve bu fikirlerin derinlemesine incelenmesi amacıyla lise öğrencilerinin beşi, öğretmen adaylarının dokuzu ve öğretmenlerin altısı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler hem nitel hem de nicel olarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak; literatürde yer alan “sabit akım kaynağı”, “bölgesel akıl yürütme”, “akımın azalması, akım, gerilim, enerji kavramlarının birbiri yerine kullanılması”, ve benzeri kavram
yanılgıları bu çalışmada da her üç örneklem grubunda da gözlenmiştir. Bunlara ek olarak literatürde
gözlenmeyen, “akım açık anahtar üzerinden geçtikten sonra kaybolur” şeklindeki kavram yanılgısı bu
çalışmada ortaya çıkarılmıştır. The basic aim of this study is to determine high school students’, prospective teachers’ and inservice teachers’ misconceptions about simple electric circuits. 60 high school students, 120 prospective teachers and 40 in service teachers participated to this study. Basic electricity circuits conceptual test consisting of seven questions, was used in this study. In addition, to support and deeply investigate the data obtained from the conceptual test, five high school students, nine
prospective teachers and six in service teachers were interviewed with semi-structured ways. To analyze data from the study both qualitative and quantitative methods were used. As a result, similar misconceptions from the literature were found from all groups like “constant current source”, “sequential reasoning”, “current reduction and the use of current”, “using the concept of potential difference and energy one another”. In addition do these misconceptions, the
misconception that “current disappears after passing on an open switch’ was observed in this study,
which first appears in the literature.