İlköğretim 4.sınıf matematik ders kitaplarına ilişkin öğretmen,öğrenci ve uzman görüşleri
Künye
Karakelleoğlu, Sema. İlköğretim 4. sınıf matematik ders kitaplarına ilişkin öğretmen, öğrenci ve uzman görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007.Özet
Bu çalışmanın amacı İlköğretim 4. sınıf matematik ders kitaplarını öğretmen, öğrenci ve uzman görüşleriyle değerlendirilerek, kitaplar hakkında bir durum tespiti yapmak ve bu konuda görevli uzmanlara yardımcı olabilecek bir ders kitabı değerlendirme ölçeği geliştirebilmektir. Araştırmanın örneklemini Tekirdağ (merkez) İli'ne bağlı, 20 ilköğretim okulunda görev yapan 46 öğretmen ve bu okullar içerisinden yansız olarak seçilen 12 okulda öğrenim gören 310 4. sınıf öğrencisi ve Tekirdağ Milli Eğitim Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanlığı'nda görevli 10 uzman (ilköğretim müfettişleri) oluşturmaktadır. Araştırma betimsel nitelikte olup, öğretmen ve öğrencilerin görüşleri ayrı ayrı hazırlanan iki farklı anket yoluyla, uzmanları görüşleri ise görüşme formuyla alınmıştır. Araştırma sonucunda" öğrencilerin görüşleri doğrultusunda" ders kitaplarında" "çalışmaların öğrencilerin günlük yaşantıları, çevre ve ihtiyaçları ile ilgili olması", "problem çözme ve sonuç çıkarma etkinliklerine yer verilmesi" ve "problemlerin öğrenci seviyesine uygun düzenlenmesi" ile ilgili problemler olduğu görülmüştür. Öğrencilerin ders kitabının görsel düzenine ilişkin maddelere verdikleri yanıtlar incelendiğinde; matematik ders kitaplarında görsel düzen ile ilgili eksikliklerin büyük ölçüde giderildiği göze çarpmaktadır. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu, ilk defa bu yıl ders kitapları ile birlikte basılan ve kullanıma sunulan öğretmen kılavuz kitapları ile ilgili olumlu görüşler belirtmiştir. Uzmanların görüşlerine göre ise derslerde yaparak-yaşayarak öğrenme sağlayacak etkinliklere daha fazla önem verilmeli, öğretim araçlarla desteklenmelidir. The aim of this study is by evaluating the 4th class textbooks of the primary education with the views of insructors, students and specialists to make case study about the books and to develop a textbook evaluation scale which can help the specialist in this subject. Sampling group of the study is consisted of the mathematics instructors teaching at the Primary schools related to the Tekirdağ province (center) and Barbaros districts, the 4th grade students attending those schools and specialists in charge at textbooks preparing and examining departments of the M.E.B (Ministry of National Education). Sampling group of the study is consisted of 46 teachers and 310 students which had been chosen randomly also 10 specialists. As a result of the study, in the direction of the sudents' opinoins' in the 4th classprimary school mathematics textbooks' problems are arrangments of the problems which are corresponding to the students' level, giving a place to the problem solving and drawing a conclusion activities, being related to the students' daily life and their surroundings. After the evaluation about needs visual design of the textbooks' had been satisfied. Majority of teachers had claimed positive opinions about teachers' guide which had been put out for use and printed along with textbooks. According to the specialists' opinion we should attach more importance on activities which can be obtained by doing and experiencing learning in courses. Instruction should be supported with materials.