İlköğretim fen bilgisi derslerinde yaratıcı etkinliklerin öğrencilerin tutum ve başarılarına etkisi
Künye
Akçam, Mediha. İlköğretim fen bilgisi derslerinde yaratıcı etkinliklerin öğrencilerin tutum ve başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007.Özet
Deneysel tasarımda gerçekleştirilen bu araştırmada yaratıcı etkinliklerle desteklenen Fen Bilgisi derslerinin İlköğretim 6. sınıf konularının öğretilmesinde öğrencilerin derse yönelik başarı düzeyleri ve tutumları üzerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2005-2006 Eğitim-Öğretim Yılı I. Dönemi'nde 16 haftalık bir sürede, Balıkesir İli İvrindi İlçesi bir belde ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın evrenini Balıkesir ili Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilköğretim okullarındaki 6.sınıf öğrencileri, çalışmanın örneklemini ise 2005-2006 Eğitim-Öğretim Yılı I. Dönemi'nde öğrenim gören altıncı sınıf öğrencilerinden sistematik yöntemle seçilen 72 (36 öğrenci deney grubu, 36 öğrenci kontrol grubu) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Fen Bilgisi Başarı Testi (FBT), öğrencilerin yaratıcılık düzeylerini belirlemek amacıyla Iraksak Hissetme Alıştırması (IHA) ve Fen Bilgisi dersine yönelik tutum belirlemek için Fen Bilgisine Yönelik Tutum Ölçeği (FTÖ) kullanılmıştır. Araştırmada dönem boyunca ders dışı etkinliği olarak deney grubundaki öğrencilerden hücre, iskelet sistemi, sindirim sistemi ve dolasım sistemi konularıyla ilgili yaratıcı etkinlikler (hikaye, masal, şiir, poster, resim, model v.s.) yapmaları istenmiştir. Uygulama sonunda hem deney grubuna hem de kontrol grubuna FBT ve FTÖ son-test olarak tekrar uygulanmıştır. Elde edilen veriler t-testi ve Pearson korelasyonu çıkarımsal istatistik teknikleriyle analiz edilmiştir. Ayrıca, deney grubu öğrencilerinin yaratıcı etkinliklere ilişkin görüşlerine de betimsel olarak yer verilmektedir. Elde edilen bulgular yaratıcı etkinliklerle desteklenen Fen Bilgisi derslerinin yapıldığı deney grubu öğrencilerinin toplam başarı ve tutum puanlarının kontrol grubu öğrencilerininkine göre daha yüksek ve anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği sonucunu ortaya koymaktadır. With this research determination of the effects of teaching the subjects of 6th grade science lessons in primary school with creative activities on students' success and attitudes were aimed. The research was applied in a small town primary school in vrindi town in Balıkesir city for nearly sixteen weeks in the first term of the educational year of 2005-2006. 6 th Grade students of a public primary school constitute the population of the study. The sample of the study consists of 72 students (36 experimental group, 36 control group) which were chosen systematically in the first term of the educational year of 2005-2006. In this research as data collection instruments Science Achievement Test (SAT) and in order to determine the creativity of the students Divergent Feeling Exercise (DFE) were used. In the beginning of the study SAT was administered as the pre-test. In the research the students in the experimental group were asked to do creative activities (stories, fairy tales, poems, posters, pictures, models, etc.) about the subjects Cell, Skeleton, Digestion and Circulation systems. After the completion of the creative activities the achievement test was re-administered to both the experimental and control groups as the post-test. Possessed data were analysed by the t-test and Pearson correlation statistical techniques. Moreover, the opinions of the experimental group were given in the research descriptively. From the data obtained; SAT scores and attitude levels of the experimental group which had done creative activities found to be statistically significantly higher than that of control group.