Yeni ilköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programının öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerine etkisi: Hücre bölünmesi ve kalıtım ünitesi örneği
Künye
Bedir, Gül. Yeni ilköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programının öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerine etkisi: Hücre bölünmesi ve kalıtım ünitesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007.Özet
Vizyonu fen ve teknoloji okur yazarı bireyler yetiştirmek olan Yeni Fen ve Teknoloji dersi öğretim programının uygulanmasının öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerine olumlu bir etkisi olup olmadığı, ön test son test kontrol gruplu desenin uygulandığı bu araştırmada belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; fen bilgisi başarı testi, kavramsal anlama testi, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve fen bilgisi tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2006-2007 eğitim öğretim yılında Bigadiç Atatürk İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 104 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğretimden önce öğrencilere 22 soruluk fen bilgisi başarı testi uygulanarak teste verilen doğru yanıt ortalamaları arasındaki farka ilişkisiz t testi ile bakılmış ve
kontrol ve deney grubunu oluşturan öğrencilerin bulunduğu şubeler belirlenmiştir. “Hücre Bölünmesi ve Kalıtım” ünitesi deney grubunda yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının kazanımları ve öğrenci etkinlikleri baz alınarak işlenmiş, kontrol grubunda ise aynı ünite geleneksel yöntemle işlenmiştir. Öğrencilerin “Hücre Bölünmesi ve Kalıtım” ünitesi ile ilgili kavramsal
anlamalarını belirlemek amacı ile örnekleme ön ve son test olarak ünite ile ilgili hazırlanmış kavramsal anlama testi uygulanmıştır. Bunun yanında kontrol ve deney
grubundan dörder öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca yeni Fen ve Teknoloji dersi öğretim programının uygulanmasının öğrencilerin fen dersine karşı tutumlarına etkisini belirlemek amacı ile öğretim öncesi ve sonrası fen bilgisi tutum ölçeği ile kontrol ve deney grubu öğrencilerinin tutum puanları t testi ile karşılaştırılmıştır. Öğretim sonrasında yeni Fen ve Teknoloji dersi öğretim programının uygulandığı deney grubundaki öğrencilerin kavramsal anlamalarının daha üst düzeyde gerçekleştiği belirlenmiştir. Ayrıca ön testte kontrol ve deney grupları
arasında anlamlı bir fark bulunmazken, grupların son test tutum puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Buna göre yeni fen ve teknoloji öğretim programının, geleneksel yönteme göre öğrencilerin fen bilgisine karşı olumlu tutum geliştirmelerinde daha etkili olduğu sonucuna da ulaşılmıştır. In this study, it has been examined whether or not there is a positive effect of the application of new Science and Technology teaching program, which has a vision of educating scientifically and technologically literate individuals, on students' conceptual understanding with pretest post test control design. A science achievement test, conceptual understanding test, semi-structured interviews and science attitude scale were used as data collection instruments in the study. The sample of the study consisted of 104 eight grade students who were educated at Bigadiç Atatürk Primary School in 2006-2007 education period in Balıkesir. After the administration of the science achievement test, which had 22 questions, before instruction, the difference between the mean scores of students' were examined with independent samples t-test to define the classes of control and experimental group students. Cell division and inheritance unit was taught by the use of the activities and course goals of the new science and technology teaching program to the experimental group while traditional method was applied to the control group during teaching of the same unit. Conceptual understanding test was applied as pre and post tests to determine the conceptual understanding levels of students about the "Cell division and inheritance" unit. Moreover semi-structured interviews were conducted with four students from each group. In addition, attitude scores of experimental and control group students were compared with ttest before and after teaching to reveal the effect of the application of new Science and Technology teaching program on the attitudes of students towards science course. It has been found out that conceptual understanding of experimental group students, who were treated with new Science and Technology course program, took place in higher levels after teaching. Although there was no statistifically significant difference found (p> 0.01) between two groups of students regarding the attitude scores in the pre test, the result of the post test exhibited that there was a statistically significant (p< 0.01) difference, which was in favour of the experimental group, among groups. Therefore, it can also be concluded that the new science and technology teaching program is more effective than traditional teaching method in devoloping positive attitudes against science course