Üç aşamalı sorgu tipi geliştirilerek ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi
Künye
Efe, Seda. Üç aşamalı soru tipi geliştirilerek ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007.Özet
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersi ses konusundaki kavram yanılgılarını belirlemektir. Bu çalışma, Balıkesir ili merkezinde bulunan on üç ilköğretim okulunda toplam 1420 (738 erkek, 682 kız) ilköğretim beşinci sınıf öğrencisi ile 2005-2006 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada konu ile ilgili olarak geliştirilerek üç aşamalı kavramsal bir test ile fen ve teknoloji dersine karşı tutum ölçeği kullanılmıştır. Bunlara ek olarak, 45 öğrenci ile ses konusuna ilişkin kavramlara yönelik yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistiklerle birlikte t-testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ses ve ses konusuna ilişkin kavramlarla ilgili birçok eksik ya da yanlış bilgiye sahip oldukları bulunmuştur. Elde edilen kavram yanılgıları literatür çalışmaları ile benzerlik göstermekle birlikte literatürde olmayan bazı kavram yanılgılarına da rastlanmıştır. Ayrıca, genel olarak öğrencilerin fen ve teknoloji dersine karşı tutumları olumlu olmakla birlikte erkek öğrencilerin tutumları kızlara göre daha olumlu olduğu bulunmuş bu sonuç ise istatistiksel olarak anlamlı çıkmıştır (t1418 = 2,027; p<0,05). The aim of this research is to find out fifth-year primary students' misconceptions about the sound subject. This study was carried out in 13 different primary schools with a total of 1420 fifth-grade primary school students (738 male, 682 female) at Balıkesir (Turkey) in 2005?2006 educational years. In the study, a three-tier conceptual test related to sound concepts and an attitude inventory test toward science and technology was used. In addition to this, 45 students were interviewed by using semi structure ways related to sound concepts. The data obtained in this study were analyzed by using generally descriptive statistics and also t-test. According to analyzed results, it is found that fifth-year primary school students have many misconceptions and lack of information about the sound subject. Though their misconceptions related to sound subject are similar to those of found in the literature, some misconceptions are noted here first time in the literature. Meanwhile, in general students attitudes toward science and technology course are found positive, on the other hand, boys showed more positive attitude than girls, and this result was statistically significant (t1418 = 2,027; p<0,05).