İlköğretim II. kademe fen bilgisi derslerinde problem çözme becerisi ile kısa süreli bellek kapasitesi arasındaki ilişkinin belirlenmesi
Künye
Erkaper, Şeyda. İlköğretim II. kademe fen bilgisi derslerinde problem çözme becerisi ile kısa süreli bellek kapasitesi arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007.Özet
Bu araştırmada ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Fen Bilgisi problemlerini çözme becerileri belirlenmeye çalışılmış ve problem çözme becerileri ile kısa süreli bellek kapasiteleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Balıkesir merkez ilçedeki bir ilköğretim okulu 8.sınıfında 2006-2007 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören toplam 209 öğrencisi (N KIZ :106, N ERKEK :103) oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak İşleyen Bellek Kapasitesi, Cümle Uzamı testleri, araştırmacı tarafından hazırlanan 14 tane açık uçlu sayısal ve sözel problemlerden oluşan "Yazılı Sınav" kullanılmıştır. Verilerin analizinde, değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemede Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, kız ve erkek öğrencilerin testlerden elde ettikleri puanlar arasındaki farkın anlamlılığını belirlemek amacıyla ilişkisiz gruplar t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ilköğretim ikinci kademe Fen Bilgisi dersinde problem çözme becerisi ile kısa süreli bellek kapasitesi arasında anlamlı ve pozitif yönde orta dereceli bir ilişkin olduğu tespit edilmiştir. Kız ve erkek öğrenciler arasında cümle uzamı ve işleyen bellek kapasitesi test puanları, Fen Bilgisi Yazılı Sınavı sayısal ve sözel bölüm puanları bakımından fark olmadığı belirlenmiştir. In this research, 8th grade students’ skills they use in solving science problems” and the relationship between these problem solving skills and their short
term memory capacities were tried to be determined.
The research sample is consisted of 209 8th grade students (106 girls, 103 boys) who study at an Elementary School in Balıkesir city in 2006/2007 Education Year. As the data collection tools; “Working Memory Test (WMT)”, “Reading Span Test (RST)” and a Written Examination (WE) consisted of 14 open-ended verbal and mathematical questions prepared by the researcher were used. In analyzing data, Pearson Product-Moment Correlation Coefficient was used to
determine the relationship between variables whereas independent samples t-test was used to test the significance of the differences of the mean test scores of girls and boys. The results of the research indicates that there was a meaningful and moderately positive relationship between problem solving skills and short term memory capacity and there was no significant differences between girls and boys based on the scores obtained from RST, WMT and WE in Science courses in the elementary level.