Meşruiyet krizlerine bir çözüm önerisi: Yeni bilimsel yönetişim
Özet
Yeni bilimsel yönetişim, bilimsel ve teknolojik gelişmeler ekseninde geliştirilen kamu
politikalarının, kamusal müzakere sürecinden geçmesi ve bilim-kamu etkileşiminin kurulmasıyla
hükümetlerin meşruiyet krizlerini aşabileceği iddiasını barındırmaktadır. Bu çalışmada bilimsel
yönetişimde yeni olanın ne olduğu sorusuna cevap aranacaktır. Bu çerçevede, yönetim düşüncesi
üzerindeki pozitivist etkileri de göz önünde tutmak gerekecektir. Zira pozitivizm, bir zamanlar dinle,
inançla sağlanan meşruluğun yerini, aklın öncelliğini koymakta, yalnızca akılla izah edilene itibar
kazandırmak suretiyle aklı kutsayan yeni bir dogma da üretmekteydi. Dolayısıyla çalışmada, medeniyeti
standartlaştıran pozitivizm, ideoloji yönüyle tartışmaya dâhil edilecektir.
Meşru otorite tipolojilerinde, otoriteye neden itaat edildiği ya da başka bir deyişle otoriteye neden rıza
gösterildiği sorularının cevabı artık, yeni bilimsel yönetişimin, meşruiyet krizlerine çözüm sunabilme
kabiliyeti açısından verilebilecektir. Bilimsel girdi ve çıktıların, iktidarlar tarafından açık demokratik
bir sistemin gereği olma boyutuyla dikkate alınarak, kamu politikasına dönüştürülebilmesi, çalışmanın
temel tartışma noktalarından biridir. Meşruluk krizlerinde bilimsel yönetişimi öne çıkaran açıklamalar
çalışmanın ilgi odağına dâhil olurken, süreç; bilim, halk ve politika üçgeninde değerlendirilecektir.
Çözüm odaklı, doğa-toplum etkileşimlerine odaklanan, bütünleştirici, sürdürülebilirliği esas alarak bilgi
ve politik karar arasındaki boşluğun kapatılmasına odaklanan bilimsel yönetişimin, meşruluk krizlerine
cevap verebilme kapasitesi, çalışmanın temel tartışma zemini olacaktır New scientific governance claims that public policies developed on the basis of scientific
and technological developments can overcome the legitimacy crises of governments through public
deliberation and public interaction-science. This study seeks to answer the question of what is new in
scientific governance. In this study, it will be necessary to take into account the positivist influences on
management thought. Because positivism replaced the legitimacy once provided by religion and faith
with the primacy of reason, and produced a new dogma that sanctified reason by giving credibility only
to what could be explained by reason. Therefore, in this study, positivism, which standardizes
civilization, will be included in the discussion in terms of ideology.
In typologies of legitimate authority, the answer to the question of why authority is obeyed or, in other
words, why consent is given to authority can now be given in terms of the ability of new scientific
governance to offer solutions to crises of legitimacy. The ability of governments to transform scientific
inputs and outputs into public policy by considering them as a necessity of an open democratic system
is one of the main discussion points of the study. While explanations that emphasize scientific
governance in legitimacy crises will be included in the focus of the study, the process will be evaluated
in the triangle of science, public and politics. The capacity of scientific governance, which is solutionoriented, focuses on nature-society interactions, integrative, sustainability-based as well as bridging the
gap between knowledge and political decision-making, to respond to crises of legitimacy will be the
main discussion ground of the study