İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi ses ünitesinin yaşam temelli yaklaşımla öğretimi
Künye
Kistak, Özge. İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi ses ünitesinin yaşam temelli yaklaşımla öğretimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014.Özet
Bu tezin amacı ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersi "ses" ünitesi ile ilgili kavram yanılgılarını belirleyerek yaşam temelli öğrenme yaklaşımına uygun olarak hazırlanan öğretimin, öğrencilerin kavramsal anlamalarına etkisini ortaya koymaktır. Bu amaçla yaşam temelli öğrenme yaklaşımının, öğretim öncesinde ve sonrasında, "ses" ünitesi ile ilgili kavram karmaşasının düzeltilmesi üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada ilk olarak ilgili alanda literatür taraması yapılmış ve literatürden faydalanılarak Kavramsal Anlama Testi ve yarı-yapılandırılmış görüşme soruları geliştirilmiştir. Kavramsal anlama testi ön test ve son test olarak öğretim öncesinde ve sonrasında, ilköğretim 8. sınıfta öğrenim gören toplam 31 öğrenciye uygulanmıştır. Uygulama sonrasında ise farklı düzeylerden rastgele seçilmiş 8 öğrenci ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Uygulama, ünitelendirilmiş yıllık planda bu üniteye ayrılan 12 ders saati sürmüştür. Aynı zamanda bu çalışmada, Yaşam Temelli Öğrenme yaklaşımı ile birlikte 5E Öğrenme Modeli'nin "ses" ünitesindeki uygulamaları yer almaktadır. Kavramsal anlama testinde yer alan açık uçlu soruların analizinde sorular, öğrencilerin verdikleri cevaplara göre uygun kategorilere ayrılmıştır. Bunun için öncelikle tam doğru yanıt belirlenmiş, daha sonra verilen yanıtlar "Bilimsel Olarak Kabul Edilebilir" ve "Bilimsel Olarak Kabul Edilemez" şeklinde iki temel başlıkta toplanmıştır. Her bir kategorinin yanıtları ön test ve son test için karşılaştırılmıştır. Karşılaştırmalardan elde edilen sonuçlar yüzdelik oranlar şeklinde ifade edilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin öğretim öncesinde ve sonrasında "ses" ünitesi ile ilgili kavram yanılgılarına sahip oldukları görülmüştür. Ancak buna karşın öğrencilere, zaman zaman konu ile ilgili sorular yöneltildiğinde öğrencilerin bağlamları kullanarak cevap verdiği görülmüştür. Sonuçlar, kullanılan yöntemin geniş zaman aralığında anlamlı öğrenme sağladığını göstermiştir. Ayrıca bu yöntemin öğrencilerin derse katılımını ve ilgisini arttırdığı da görülmüştür. The purpose of this thesis study is to manifest the influence of education designated according to the life-oriented learning approach on the conceptual understanding of the students by determining the misconceptions related to the unit of "sound" in the course of Science and Technology for 8th grade students in primary schools. In this context, the influence of the life-oriented learning approach on the correction of the incomprehensions with regard to the unit "sound" is going to be examined before and after the education process. First of all, literature review has been made in the relevant field and the Conceptual Understanding Test and semi structured interview questions have been prepared based on the literature. Conceptual understanding test has been applied on 31 students in 8th grade in primary school before and after the education process as protest and posttest. After the application of the test, interviews have been conducted with 8 students randomized out of different levels. The application has taken 12 course hours allocated for this unit in the annual education plan. This study includes also the Life Oriented Learning Approach as well as the applications in the unit "Sound" of 5E Learning Model. The questions have been categorized according to the answers of the students for the analysis of open-ended questions in conceptual understanding test. The precise answers for these questions have been determined and answers given have been collected under two main headings as "Scientifically Acceptable" and "Scientifically Unacceptable". Answers given for each category have been compared for the pretest and posttest processes. The results obtained from the comparisons have been expressed in percentages. As a result of the research, it has been seen that the students have had misconceptions related to the unit of "sound" before and after the education process. However, it has been seen that the students have given answers by using the contexts when they are asked questions about the subject. The results have shown that the method applied has provided meaningful learning in the present tense. It has also seen that this method has increased students' attendance to and interest in the lesson.