Demokratik liderlik ve örgütsel sinizm ilişkisi: Balıkesir ili merkez ilçeleri örneği
Künye
Derin, Ramazan. Demokratik liderlik ve örgütsel sinizm ilişkisi: Balıkesir ili merkez ilçeleri örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.Özet
Bu araştırmanın temel amacı, demokratik liderlik stili ile örgütsel sinizm arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma evrenini 2014–2015 öğretim yılında Balıkesir ili merkez ilçeleri şehir merkezinde 19 ortaokulda görev yapan 936 öğretmen oluşturmaktadır. Analizlerde öğretmenlerden geri alınan 383 veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırma verileri için kişisel bilgi formu ile birlikte Brandes, Dharwadkar ve Dean (1999) tarafından geliştirilen ve Kalağan’ın 2009 yılındaki araştırmasında kullandığı Örgütsel Sinizm Ölçeği (ÖSÖ) ve Terzi (2015) tarafından geliştirilen Demokratik Liderlik Ölçeği (DLÖ) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 20. paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama, pearson korelasyon analizi, bağımsız t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve basit doğrusal regresyon kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; demokratik liderlik ile örgütsel sinizm arasında yüksek düzeyde negatif yönlü ilişki bulunmuştur. Bunun yanında, öğretmenlerin okul müdürlerinin yüksek oranda demokratik liderlik stili sergilediğini düşündüğü ve öğretmenlerin algıladıkları örgütsel sinizm düzeyinin yüksek düzeyde olmadığı görülmüştür. Ayrıca demokratik liderlik ile branş değişkeni, öğretmenlerin algıladıkları örgütsel sinizm ile de branş, okul kıdemi ve mesleki kıdem değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Yapılan regresyon analizi sonucunda okul müdürlerinin demokratik liderlik stilinin öğretmenlerin örgütsel sinizmini anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüş ve demokratik liderlik örgütsel sinizmindeki toplam varyansın %29’unu anlamlı bir şekilde açıklamaktadır. The main aim of this research is to examine the relation between the democratic leadership style and organizational cynicism. The research is at relational screening model. The universe of the research is composed of 936 teachers working at 19 secondary schools which are located in the central districts of Balıkesir in 2014-2015 Academic year. 383 surveys collected back from teachers were used for the analysis. For the data of the research; with the personal data form; Organizational Cynicism Scale (OCS) that was used in the research of Kalağan in 2009 and developed by Dean, Brandes and Dharwadkar (1999) and Democratic Leader Scale ( DLS) developed by Terzi (2015) were used. SPSS 20. software program was used for the analysis of the acquired data. Frequency, aritmetic mean, independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), pearson correlation analysis and simple linear regression analysis were used to analyze the data. According to research results; there is a strong negative relation between democratic leadership and organizational cynicism. Beside this result, it is found that the teachers have the idea of their principals exhibit democratic leadership style and their perception of organizational cynicism level is not so high. A significant difference is found between democratic leadership and branch variable. There is also a significant difference between teachers’ perception of organizational cynicism and branch, school seniority and professional seniority variables as well. According to the regression analysis, it is observed that school principals’ democratic leadership style predicts the teachers’ perception of organizational cynicism significantly and democratic leadership accounts for %29 of the total variance for organizational cynicism.