Ortaokul sosyal bilgiler ve T. C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi ders kitaplarındaki Türk - Ermeni ilişkileri ile ilgili konuların işlenişi ve yeni ünite konuları önerisi
Künye
Akman, Sadık. Ortaokul sosyal bilgiler ve T. C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi ders kitaplarındaki Türk - Ermeni ilişkileri ile ilgili konuların işlenişi ve yeni ünite konuları önerisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.Özet
Tarihsel süreç içerisinde bin yıllık birlikte yaşama tecrübesine sahip Türklerin ve Ermenilerin uluslararası siyasette ön plana çıkardığı ilişkilerin, 1915 Olaylarına odaklanılması nedeniyle içinden çıkılmaz hale geldiği bir gerçektir. Fakat yüzyıllar boyunca her iki toplumun ortak yönleri ve kültürel etkileşimleri birlikte yaşama algıları, sevgileri, yergileri ve aynı sofradan yemek yeme gibi birliktelikleri de yok sayılamaz. Tarihsel süreç içinde Türklerin bünyesinde barındırdığı farklı toplumlarla bir arada dostluk içinde yaşadığı gerçeğinden hareketle; Ermenilerin Türk toplumu içindeki yeri, komşuluk ilişkileri, ticari hayatları, gelenek ve görenekleri, giyim kuşamları gibi kültürel özelliklerine ders kitaplarında yer verilmelidir. Bu nedenle Anadolu'da yüzyıllarca bir arada yaşamış her iki toplumun ortak değerler üzerinden farklı bir perspektiften ele alınmaya ihtiyacı vardır. 2007 sonrası "futbol diplomasisi" ile birlikte Türk-Ermeni ilişkileri yeni bir boyut kazanmış, istenen diyalog sürecinin devam ettirilmesini sağlamak için konunun ders kitaplarında da ele alınması gereği doğmuştur. Bu çalışmada Türk-Ermeni ilişkileri, ders kitaplarına yansıyan boyutuyla bir değerlendirmeye tabi tutularak, 2007 sonrası Türk-Ermeni ilişkilerinin geldiği nokta itibariyle ortaokul Sosyal Bilgiler ve T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi ders kitaplarında yeni ünite konuları önerilerine yer verilmektedir. Focusing on the 1915 events have made it difficult to solve the Turkish and Armenian problems within the scope of the international politics although both nations have a long common history of living together over a thousand years. However, the harmony of these two societies has facilitaded deep rooted eir customs, cultural interactions, loves, hatrets, and sharing bread cannot be disregarded. Based on the fact that Turks have lived in peace with different groups in their societies, the Armenians had a certain part with their neighborhood relations, business life, customs, and even clothing should also be covered in the textbooks. For this matter, the two societies need to be evaluated from a different perspective of common values. Turkish-Armenian relations have acquired a new dimension after "the soccer diplomacy" in 2007, the need for rewriting the textbooks is essential in order to sustain the desired dialog process in this study, Turkish-Armenian relations have beenevaluated as described in the textbooks, and new aspects have been proposed for the secondary school The History of Turkish Republic and and Ataturkism textbooks.