Öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlilikleri
Künye
Keleş, Semih. Öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlilikleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014.Özet
Bu araştırmada, Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu (The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization-UNESCO) Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Öğretmen Yeterlilikleri Çerçevesi temel alınarak öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlilikleri üç teorik yaklaşıma (Teknoloji Okuryazarlığı, Bilgi Derinleştirme ve Bilgi Oluşturma) göre araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2013-2014 Bahar Dönemi Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü 4.sınıfında öğrenim gören 65'i erkek, 33'ü kadın olmak üzere toplam 98 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırma kapsamında Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Öğretmen Yeterlilikleri Çerçevesi'ne göre oluşturulmuş derecelendirilmiş performans ölçeği, öğretmen adaylarının yeterliliklerini belirlenen kriterlere göre 5 düzey açısından (zayıf-temel-orta-iyi-ileri) ölçmektedir. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerinde orta-iyi düzeyde yeterliliğe ve beceriye sahip oldukları görülmüştür (aritmetik ortalama =3,27). Buna ilave olarak, öğretmen adaylarının teknoloji okuryazarlık yeterliliklerinin aritmetik ortalaması 3,29; bilgi derinleştirme yeterliliklerinin aritmetik ortalaması 3,27; ve bilgi oluşturma yeterliliklerinin aritmetik ortalaması 3,10 bulunmuştur. Öğretmen adaylarının orta-iyi düzeyde BİT bilgi ve becerilerine sahip olmalarına rağmen, eğitim politikalarıyla ilgili özellikle "Eğitimde BİT'i Anlama" kriterindeki bileşenler (eğitim politikalarının farkındalığı, eğitim politikalarını anlama, eğitim politikaları yeniliği) açısından yeterliliklerinin ise temel düzeyde olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerine dönük eğitim politikalarını anlamalarının sağlanması ve bu doğrultuda BİT'i eğitim-öğretim ortamlarına etkili ve verimli bir şekilde entegre edebilmelerine yönelik çalışmaların ve uygulamaların yapılması gerekmektedir. This thesis study is aimed at investigating the Information and Communication Technology (ICT) competencies of candidate teachers based on the UNESCO (The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) ICT Competency Framework for Teachers (CFT) that consists of three theoretical approaches – Technology Literacy, Knowledge Deepening, and Knowledge Creation. The sample of the study includes 65 male and 33 female, in total 98 teacher candidates who are senior pre-service teachers registered to the department of Computer Education and Instructional Technology, Necatibey Faculty of Education at Balikesir University in the spring semester of 2014. According to the UNESCO ICT-CFT, a rubric was developed to examine the ICT competencies of teacher candidates based on 5 performance levels (i.e., poor-level, basic-level, mid-level, intermediate-level, advanced-level). The results show that teacher candidates have ICT competencies at an intermediate level (mean= 3.27). Additionally, the findings indicate that teacher candidates have arithmetical averages of technology literacy (mean = 3.29), knowledge deepening (mean = 3.27), and knowledge creation (mean = 3.25) were found to be at mid-level. Even though, the results show that teacher candidates have ICT competences at the range of mid-level and intermediate level, they demonstrate a basic level of competency on the educational policies, particularly on the components – policy awareness, policy understanding, policy innovation - of the criterion called "Understanding ICT in Education." It is found to be necessary that studies ought to be conducted with the purpose of providing teacher candidates with sufficient knowledge about understanding educational policies related to the ICT and its application as well as integration into learning environments effectively and efficiently.