Türkiye'deki dönel kavşakların çevresel etkilerinin değerlendirilmesi
Künye
Simitçiu, Rrezearta. Türkiye'deki dönel kavşakların çevresel etkilerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015.Özet
Kavşakların çevresel etkileri, son yıllarda önemli araştırma konularından birisi durumuna gelmiştir. Benzin ve motorin kullanan motorlu taşıtların çıkardığı egzoz gazlarında bulunan zararlı maddelerin trafiğin yoğun olarak yaşandığı kent merkezlerinde çevreye ve insan sağlığına verdiği zararlar oldukça fazladır. Geleneksel kavşaklar, araçları yavaşlamaya ve/veya değişik şekillerde durmaya mecbur eder ki (örneğin, ışıklı kavşaklarda kırmızı ışıkta kavşak boş olsa dahi araçlar durmak zorunadır), bu durmalar sebebiyle emisyon artışı meydana gelir. Dönel kavşakların en önemli özelliği ise, taşıtlarından kavşağa giriş yapabilmelerine olanak tanımasıdır. Çalışmada, tek şeritli dönel kavşakların öçevresel etkileri üzerinde durulmuştur. Çalışma sonucunda, dönel kavşak içindeki engelleyici akımların, çevre kirliliği açısından ana etken olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca, kavşağın dıştan dışa çapının artması durumunda, çevresel etkisinin azaldığı; dolayısıyla geometrik özelliklerin değiştirilmesi ile, trafik kaynaklı çevresel etkilerin azaltılabileceği bulunmuştur. Recently, impact of the environment at the crossroads has taken an important role in terms of research. The engines of vehicles that use gasoline and oil, with the gases released in the environment, the irnegative effect with damaging compound, in center sand an important part of the city where traffic is overloaded, for the environment and human health they are harmful. Traditional crossroads where vehicles are forced to slowdown, and in other cases to stop (at the crossroads with traffic lights, when thered light shows even when crossroad is empty, vehicles are forced to stop). From such cases the value of the mission increases.The main specialty of roundabouts is the easy ability of vehicles to access the crossroads. On this work we particularly worked on oneline crossroads and their impact on environment. In the end of the work, we understood that inside of roundabouts conflicting flow (conflicting volume), is one of the main key of creating environment emission. But also do to outside diameter enlargement of the round, influence of environment will decrease, in the other words, by changing geometric parameters at roundabouts; the negative factors in environment can decrease.