Risk toplumu bağlamında lise öğrencilerinin sosyal korkuları: Balıkesir örneği
Künye
Altundere, Elif. Risk toplumu bağlamında lise öğrencilerinin sosyal korkuları: Balıkesir örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.Özet
Modern dünyanın riskleri bireylerin yaşamının her anında ve her alanında karşılarına çıkabilmektedir. Karşılaştığı her riski önlemek için tedbirler alan gençler kendilerine bir korku kültürü oluşturmaktadırlar. Bu tez, değişen risk algısı, risk toplumu, korku kültürü ve güven kavramları çerçevesinde "sosyal korku"ların çeşitlerini ve gündelik yaşama etkilerini incelemektedir. Balıkesir merkezindeki farklı prestijlerdeki okulların öğrencileri ile yapılan görüşmelerde elde edilen bulgular, araştırmanın literatür çalışması ile birlikte analiz edilmiştir. Fenomenolojik bir metodolojik yaklaşım ile yapılan araştırmada, öğrencilerin seçimlerinde maksimum çeşitlilik örneklemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 24'ü kız, 21'i erkek toplam 45 öğrenci ile görüşülmüştür. Araştırmada veriler yarı-yapılandırılmış görüşme formları ile derinlemesine görüşme yapılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, lise öğrencilerinin sosyal korkuları "yapısal korkular" ve "koşullu korkular" olarak iki ana gruba ayrılmaktadır. Öğrencilerin sosyal korkularının var olmasında sosyal medyanın çok büyük etkisinin olduğu görülmektedir. Sosyal korkuların öğrencilerin gündelik hayatlarına etkisi özellikle "güven yoksunluğu", "bireyselleşme" ve "sosyal sermayenin yitimi" olarak ortaya çıkmaktadır. Individuals could face with the risks of the modern world in every moment and every aspect of their life. The youth takes some precautions to prevent all these risk, thus constitute a culture of fear. This thesis examines the types of "social fear" and their effects on daily life in the framework of the concepts of changing risk perception, risk society, culture of fear and trust. The findings obtained from the interviews with students of different prestigious high schools in the center of Balıkesir have been analyzed with literature research. This research has been done with phenomenological approach by using maximum variation sampling for selection of students. For this research, 24 female and 21 male students, so 45 students in total, have been interviewed. Research data are collected through in-depth analysis with semi-structured interview forms. The research findings show that social fears of high school students are separated into two main groups as "structural fears" and "conditional fears". Besides, social media seems to be very influential on the existence of their social fear. The effect of social fear on daily lives of students arises especially as "lack of trust", "individualization" and "loss of social capital".