Kültür turizmi ve gastronomi turları düzenleyen seyahat acentaları üzerinde tüketici talep boyutuyla ilgili bir araştırma
Künye
Sezer, Ece. Kültür turizmi ve gastronomi turları düzenleyen seyahat acentaları üzerinde tüketici talep boyutuyla ilgili bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.Özet
Kültür turizmi kapsamında değerlendirilebilecek gastronomi turizmi dünyada hızla gelişmektedir. Bundan dolayı Türkiye de diğer ülkeler gibi, turizm gelirindeki payını arttırmak ve gastronomik zenginliklerini tanıtmak amacıyla gastronomi turlarına yönelmiştir. Gastronomi turistleriyle birebir iletişim ve etkileşim halinde olan seyahat acentaları da bu noktada ortaya çıkmaktadır. Çünkü; tüketicilerle yüz yüze pazarlama ve diğer araçlarla satış faaliyetlerini yerine getirdikleri için destinasyonları ziyaret eden veya etme potansiyeli olan tüketici gruplarını tespit edebilecek yegane işletmelerdir. Bu nedenle araştırmada Türkiye'de yurtiçine gastronomi tur düzenleyip örnekleme dahil edilen 85 seyahat acentası üzerinde anket uygulaması yapılmıştır. Çıkan sonuçlar çerçevesinde; tüketici ve acenta profillerini çeşitli değişkenler açısından karşılaştırmada tek yönlü varyans ve değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemede ise Uyum Analizi (Correspondence) analizi kullanılmıştır. Bu analiz yöntemlerinin kullanılmasının amacı; Türkiye'deki gastronomik değerler bulunduran destinasyonları ziyaret eden veya etme potansiyeli olan tüketicilerin profilleri hakkında bazı sonuçlar elde etmek ve gastronomi turlarının yaygınlaşması için yeni fikirler oluşturmaktır. Araştırmada tüketici profillerinin 4'e ve seyahat acentalarının da 3'e ayrıldığı sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca tezin önemli sonuçlarından birisi de seyahat acentalarının tümünün gastronomi turizmiyle kültür turizmini entegre ettiği gerçeğidir. Bu da gastronomi turizminin kültür turizmi altında değerlendirilmesinin doğruluğunu kanıtlamaktadır. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; araştırmanın problemi, amacı, önemi, varsayımları, sınırlılıkları ve tanımlamaları belirtilmiştir. İkinci bölüm ise; ilgili alan yazın bölümünden oluşmaktadır. Bu bölümde kültür turizmi, gastronomi turizmi kavramları ve gastronomi turizminde tüketici profili ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Ayrıca gastronomi tur kavramı hakkında genel bir değerlendirme yapılmış, gastronomi turlarında yer alan seyahat acentaları ve tüketici karar alma süreci irdelenmiş ve konu ile ilgili daha önce yapılmış araştırmalara yer verilmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde; araştırmanın hipotezlerine, evreni ve örneklemine, veri toplama araç ve tekniklerine yer verilmiş ve verilerin analizi ile ilgili açıklamalarda bulunulmuştur. Dördüncü bölümde; bulgular ve yorumlara yer verilmiştir. Son bölümde ise; elde edilen bulgulardan yola çıkılarak sonuç ve öneriler geliştirilmiştir. Gastronomic tourism, which we can evaluate within the scope of cultural tourism, is on demand in the world. Hence, as in the case of other countries, Turkey has turned to gastronomic tours in order to increase its share in tourism income and promote its gastronomic riches. Travel agents that communicate and interact with gastronomic tourists are encountered at this point. These are the sole businesses that can identify the tourist groups visiting tourist destinations or that have the potential to do so as they perform face-to-face marketing and sales activities with consumers. For this reason, the aim of the study is to obtain some conclusions about the profiles of consumers who have visited destinations in Turkey or who have the potential to create new ideas to promote gastronomic tours. For this reason, a survey was conducted on 85 travel agencies that organize domestic gastronomic tours in Turkey. Within the framework of the results, consumer and agency profiles were compared in terms of various variables. In these comparisons, Compliance Analysis and one way analysis of variance were utilized and the survey revealed that the consumer profiles are divided into 4 groups, while the travel agencies are split into 3. Moreover, one of the important results of the thesis is the fact that all of the travel agencies have been attempting to integrate culture tourism with gastronomic tourism.This proves the validity of evaluating gastronomic tourism under cultural tourism. The study consists of five parts. In the first part; the problem, purpose, importance, assumptions, limitations and definitions of the research are stated. The second part consists of the related field type section. In this section, culture tourism, concepts of gastronomy tourism and consumer profile in gastronomy tourism are discussed in detail. In addition, a general evaluation of the concept of gastronomic tour was made and the qualities that the travel agency and consumer decision-making process in the gastronomic tours should bear were examined and the previous research about the topic was provided. In the third part of the study, research hypotheses, universe and sampling, data collection tools and techniques, and explanations about the analysis of the data were provided, while in the fourth chapter, the findings and interpretations regarding the subject were given. In the last section; results and suggestions were developed by based on the obtained findings.