Eğitim amaçlı rotasyon uygulamalarının iş tatmini üzerindeki etkisi: Öz yeterliliğin aracı rolü
Künye
Yıldız, Mehmet. Eğitim amaçlı rotasyon uygulamalarının iş tatmini üzerindeki etkisi: Öz yeterliliğin aracı rolü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.Özet
Bu çalışmanın amacı, eğitim amaçlı rotasyon uygulamalarının iş tatmini üzerindeki etkisini ölçmek ve öz yeterliliğin bu süreçte aracılık etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Çalışmanın evrenini Balıkesir il merkezi ve ilçeleri, örneklemini ise buralarda faaliyet gösteren banka şubeleri oluşturmaktadır. Çalışmaya ait veriler anketler aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin toplanmasında, iş tatmini için Minnesota İş Tatmini Ölçeği (MSQ), öz yeterlilik için Genel Öz Yeterlilik Ölçeği (GSS) ve eğitim amaçlı rotasyon uygulamaları için eğitim amaçlı rotasyonun boyutlarını ölçmeye yönelik hazırlanan ölçek kullanılmıştır. Bu kapsamda 403 (dört yüz üç) adet anket analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, eğitim amaçlı rotasyon uygulamaları ile öz yeterlilik değişkenlerinin, iş tatmini üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde etkili olduğunu göstermektedir. Başka bir deyişle, öz yeterliliğin eğitim amaçlı rotasyon uygulamaları ve iş tatmini arasında kısmi bir aracılık etkisine sahip olduğu belirlenmiştir. Alan yazındaki eğitim amaçlı rotasyon uygulamalarına yönelik çalışmalar incelendiğinde, bu çalışmadaki gibi eğitim amaçlı rotasyonun boyutlarını araştırmaya yönelik çalışmaların olmadığı gözlemlenmiştir. Ayrıca eğitim amaçlı rotasyon uygulamaları ile amaçların net bir şekilde belirlenmediği, planlamada ve uygulamada çeşitli hataların yapıldığı, bu kapsamda uygulanması gereken sıralı basamakların uygulanmadığı ve eğitim amaçlı rotasyon uygulamaları sonucunda elde edilen kazanımların ölçülüp değerlendirilmediği görülmüştür. Gelecek çalışmaların bu alanlarda yapılmasının faydalı olacağı değerlendirilmektedir. The aim of this study is to measure the effect of training oriented rotation practices on job satisfaction and to investigate whether self-efficacy is a mediator effect in this process. The universe of the work is the Balıkesir province center and its districts, and its sample is bank branches operating there. The data for the study were collected via questionnaires. Data collection consisted of the Minnesota Job Satisfaction Scale (MSQ), the General Self-Efficacy Scale for self-efficacy (GSS), and the scale prepared for measuring the dimensions of rotation for training oriented rotation was used for training oriented rotation applications. Four hundred and three questionnaires were analyzed in this context. Findings of the study show that training oriented rotation practices and self-efficacy variables have a statistically significant and positive effect on job satisfaction. In other words, it has been determined that self-efficacy has a partial mediating effect between training oriented rotation and job satisfaction. When studies on training oriented rotation applications in the field are examined, it is observed that there are no studies to investigate the dimensions of training oriented rotation as in this study. It has also been observed that the objectives are not clearly defined by the training oriented rotation applications, that various mistakes are made in the planning and application, the sequential steps that must be applied in this context are not applied and the gains obtained in the training oriented rotation are measured. Future work would be beneficial in these spaces.