İlköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel modellemeye yönelik görüşleri ve matematiksel modelleme yeterlikleri
Künye
Korkmaz, Eda. İlköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel modellemeye yönelik görüşleri ve matematiksel modelleme yeterlikleri. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010.Özet
Bu çalışmada ilköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adaylarına modeller ve matematiksel modelleme bakış açısını tanıtmak, uygulama öncesi ve sonrasında görüşlerinin ve tutumlarının değişip değişmediğini ve matematiksel modelleme yeterliklerinin belirlenmesi amaçlanılmıştır. Araştırma, Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliğinden 37 ve Sınıf Öğretmenliğinden 33 öğrenci olmak üzere toplam 70 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Çalışmada Modeller ve Modelleme Anketi, Matematik Tutum Ölçeği, Isınma Problemleri ve açık uçlu problemlerden oluşan iki ayrı etkinlik uygulanmıştır. Ayrıca çalışma sonunda aynı anket ve tutum ölçeği ikinci kez uygulanmış olup 22 öğretmen adayı ile de bireysel görüşmeler yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen nitel veriler puanlama anahtarları yardımıyla, nicel veriler ise SPSS 12.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonunda öğretmen adaylarının uygulama öncesi ve sonrasında modeller ve modelleme görüşlerinde ve matematik dersine karşı tutumlarında istatistiksel olarak anlamlı fark gözlenmiştir. Bununla birlikte, İlköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adayları arasında matematiksel modelleme yeterlikleri bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlenmemiştir. Ayrıca matematiksel modelleme sürecinde öğretmen adaylarının güçlükler yaşadığı ve bunu yapılan görüşmelerde de dile getirdikleri saptanmıştır. Öğretmen adayları modellemenin karmaşık ve uzun süren bir süreç olduğu halde bu süreci yaşamaktan keyif aldıklarını ve matematiğin günlük yaşamdaki öneminin farkına vardıklarını belirtmişlerdir. Çalışmanın sonucunda eğitim fakültelerindeki öğretmen yetiştiren uzmanlara, modellemeyi matematik derslerinde kullanmakta veya kullanacak olan öğretmenlere ve program hazırlayan uzmanlara yönelik önerilere yer verilmiştir. The aim of this research is to introduce models and mathematical modelling perspective to prospective teachers and to determine whether or not their views and attitude before and after the application change and also to examine their mathematical modelling competency. 37 maths prospective teachers and 33 elementary school prospective teachers from Balikesir University Necatibey Faculty of Education, totally 70, third year prospective teachers, participated in the research. Models and a questionaire of Modelling, Mathematical Attitude Scale, Heating problems and two different activities including open-ended problems were carried out in this research. In addition, at the end of the research the same questionaire and attitude scale were applied once again. Then, 22 prospective teachers were also interviewed individually. The qualitative data which was obtained in the research was analyzed with the help of rubric. The quantitative data was analyzed by using SPSS 12.0 package program. At the result of analysis conducted in the light of the data obtained in the research, a statistically significant diffrence was observed at the models and modelling views of prospective teachers before and after the application. However, among elementary and middle school prospective maths teachers a statistically significant difference in terms of mathematical modelling competency was not observed. Apart from these, it was observed that prospective teachers had difficulty in the process of mathematical modelling and it was seen that they expressed this at the interwievs. The prospective teachers also expressed that they took great pleasure in experiencing the process and they stated that they noticed how important mathematics is in daily life. At the result of the research necessary suggestions directed at educational experts at the Faculties of Education, teachers using or to use modelling at maths lessons and also experts preparing programs were included.