Uluslararası pazarların geliştirilmesinde havayolu taşımacılığının önemi: Kuzey Afrika örneği
Künye
Aldemir, Nilay. Uluslararası pazarların geliştirilmesinde havayolu taşımacılığının önemi: Kuzey Afrika örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.Özet
Günümüzde uluslararası pazarlama kavramı, ticari kullanımından daha geniş anlama ve daha geniş kitleye hitap etmektedir. Genelde iç pazara yapılan satışların yanı sıra, gelişen uluslararası pazarlarada satış ağları oluşturulmaya başlanmıştır. Firmalar uluslararası pazarlarda söz sahibi olabilmek için, aktif olarak teknolojinin bütün imkânlarını kullanmakta ve faydalanmaktadır. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte ulaşım imkânları ve seçenekleri de artmıştır. Bu bağlamda tercih edilecek yeni pazarda havayolu ulaşım imkânının olup olmaması da bakılması gereken hususlardan biri olabilmektedir. Çalışmada, Türkiye'den Kuzey Afrika ülkelerine yapılan uçuşların başlama tarihinin ihracata etkisinin olup olmadığı, araştırmaya değer bir husus olarak görülmüştür. Bu noktadan hareketle, araştırmanın amacı kapsamında Fas, Tunus, Mısır, Cezayir, Sudan ve Libya ülkelerine 1996-2018 yılları arasında Türkiye'den yapılan direk uçuşların tarihleri araştırılmış ve bu yıllarda ki aylık ihracat verilerine ulaşılmıştır. Havayolu açılmadan önce ve sonraki ihracat rakamlarına bakılmak kaydıyla Panel Veri analizi yapılmıştır. Buna ek olarak tüm ülkeler teker teker ele alınarak yapısal kırılma testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda havayolu ile ulaşımın, ülkelerle yapılan ihracat üzerinde anlamlı etkisi olduğu görülmüştür. Yapılan çalışmalar ve analizlerle birlikte ulaşılan sonuçlar göz önünde bulundurularak akademisyenlere, havayolu şirketlerine ve uluslararası pazarlara açılmak isteyen firmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Nowadays, the concept of the international market has a broader meaning and addresses a wider group of people than in the merely commercialsense.Besides sales made generally to the domestic market, sales networks serving developing international markets have also begun to be created. For companies to have a say in international markets, they must actively use and benefit from all the facilities of technology.Together with the development of technology, transport facilities and options have also increased.In this context, one of the issues that need examination may be whether or not there are airline transport facilitiesin the preferred new market. In the study, an issue considered worthy of research was whether the starting dates of flights made from Turkey to North African countries had an effect on exports.From this point of view, within the aim of the study, the dates of direct flights made from Turkey to Morocco, Tunisia, Egypt, Algeria, the Sudan and Libya between the years 1996-2018 were researched and monthly export data for these years were obtained. A panel data analysis was conducted by examining the export figures prior to and following the opening of airlines.In addition to this, a structural break test was carried out by dealing with all the countries one by one.The research findings revealed that transport by air had a significant effect on exports made to the countries.Considering the findings obtained from the studies and analyses made, suggestions have been made aimed at academicians, airline companies and firms wishing to enter international markets.