Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin öğretim öncesi ve sonrasında çevre sorunları ve ekolojik ayak izi anahtar kavramları ile ilgili bilişsel yapılarının ortaya
Künye
Polat, Gülcan. Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin öğretim öncesi ve sonrasında çevre sorunu ve ekolojik ayak izi anahtar kavramları ile ilgili bilişsel yapılarının ortaya konması. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012.Özet
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretimde 2007 yılında yapılan değişiklikle uygulamaya konulan 9. sınıf Biyoloji dersi öğretim programında "Bilinçli birey- yaşanabilir çevre" ünitesinde yer alan "Çevre sorunu" ve "Ekolojik ayak izi" anahtar kavramlarına yönelik öğrencilerin bilişsel yapısını öğretim öncesi ve sonrası farklı tekniklerle ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2008-2009 eğitim öğretim yılında İstanbul'da özel bir lisede eğitim gören 9. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubu kız ve erkek öğrenci olmak üzere toplam 48 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin "Çevre sorunu" ve "Ekolojik ayak izi" anahtar kavramları ile ilgili öğretim öncesi ve sonrasında bilişsel yapılarındaki değişim çizim ve mülakat olmak üzere iki farklı teknik kullanılarak tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları; i) Öğrencilerin öğretim öncesinde "Çevre sorunu" anahtar kavramı ile ilgili sahip oldukları bilgilerin okullarda edindikleri bilgilerden çok günlük hayatında yaşadıkları deneyimlerden kaynaklandığı, ii) Öğretim sonrasında "Çevre sorunu" anahtar kavramı ile ilgili bilişsel yapılarında değişim olduğu ancak yeterli olmadığı, bazı öğrencilerde küresel ısınma ve ozon tabakasının incelmesi gibi küresel çevre sorunları ile ilgili önceden var olmayan kavram yanılgılarının açığa çıktığı, öğretim öncesinde bu kavramlar ile ilgili kavram yanılgısı olan öğrencilerin ise kavram yanılgılarının değişmeden kaldığı, iii) "Ekolojik ayak izi" anahtar kavramı ile ilgili öğretim öncesinde hiç bilgi sahibi olmadıkları, öğretim sonrasında bu kavram ile ilgili bilişsel yapılarında değişim olduğu ancak yeterli olmadığı tespit edilmiştir. The purpose of this study is; with different techniques before and after school finding out the students' cognitive structure about the "Environmental problem" and "Ecological footprint" key concepts which are stated in 9th class Biology course curriculum "Conscious individual-livable environment" unit which was put into practice with the change made in secondary education in 2007. The study group of the research is the students who are studying in 9th class in a private high school in İstanbul in 2008-2009 school year. The study group consists of in total 48 students including female and male students. The change in the cognitive structure of the students about "Environmental problem" and "Ecological footprint" key concepts before and after school; were determined using two different tecniques including drawing and interview. Research results i) The knowledge of the students about "environmental problem" key concep before school; arises from the experiences that they have in their daily life more than the information that they have learn in schools. ii) There is a change in the cognitive structures about "Environmental problem" key concept after school; but they are not enough; in some students misconceptions which do not pre-exist; emerge such as global warming and ozone depletion etc. global environmental problems, when it comes to the students who have misconceptions about these concepts before school; these misconceptions to be removed; is unavailable. iii) They do not have any knowledge about "Ecological footprint" key concept before school, there is change in their cognitive structures about this concept after school but this is not enough. All these articles have been determined.