Manyetizma ünitesinin bilgisayar ve deney destekli etkinlikler ile öğretiminin 11.sınıf öğrencilerinin özyeterlilik ve üstbilişlerine, tutumlarına, güdülenmelerine ve kavramsal anlamalarına etkisi
Künye
Çoramık, Mustafa. Manyetizma ünitesinin bilgisayar ve deney destekli etkinlikler ile öğretiminin 11. sınıf öğrencilerinin özyeterlilik ve üstbilişlerine, tutumlarına, güdülenmelerine ve kavramsal anlamalarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012.Özet
Yapılandırmacı kuram çerçevesinde yeniden yapılandırılan 11. sınıf fizik dersi öğretim programı içinde yer alan manyetizma ünitesi öğrenciler tarafından karmaşık ve zor olarak nitelendirilmektedir. Yaparak yaşayarak öğrenmenin temel alındığı günümüz eğitim kurumlarında farklı yöntem ve teknikler kullanılarak, ortaya çıkan öğrenme güçlükleri ortadan kaldırılmaya çalışılmakta, öğrencilerin nasıl daha etkili ve kalıcı öğrenebileceği konusunda çalışmalar yapılmaktadır. Öğretim ortamında kullanılabilecek bu yöntemlerden iki tanesi de deney destekli etkinlik ve bilgisayar destekli etkinliklerdir. Bu çalışmada 11. sınıf fizik dersi manyetizma ünitesinin öğretiminde, bilgisayar destekli etkinlikler ve deney destekli etkinlikler kullanılarak gerçekleştirilen öğretim yöntemlerinin, öğrencilerin akademik başarıları, fizik dersine yönelik tutumları, özyeterlilik ve üstbiliş düzeyleri, akademik güdülenmeleri ve kavramsal anlama seviyelerine olan etkilerinin belirlenmesi ve uygulanan yöntemlerin bu değişkenler açısından etkilerinin birbiri ile karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Balıkesir il merkezinde bulunan bir Anadolu Lisesi'nin 11. sınıfında öğrenim gören 41 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 11. sınıf fizik dersi hazırbulunuşluk testi, fizik dersi tutum ölçeği, akademik güdülenme ölçeği, özyeterlilik ve üstbiliş öğrenme ölçeği ile manyetizma ünitesi kavram testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerden, bilgisayar destekli etkinlikler yardımı ile öğretim gerçekleştirilen grubun fizik dersine yönelik tutumlarının, akademik güdülenmelerinin, özyeterlilik ve üstbiliş seviyelerinin değişmediği, manyetizma ünitesine ait başarılarının arttığı, kavramsal anlama düzeylerinde de ilerleme gösterdikleri ortaya çıkmıştır. Deney destekli etkinlikler ile öğretimin gerçekleştirildiği grupta ise fizik dersine yönelik tutum, akademik güdülenme, özyeterlilik ve üstbiliş puanları, akademik başarıları ve kavramsal anlama düzeylerinde ilerleme belirlenmiştir. İki grup karşılaştırıldığında ise deney destekli öğretim yapılan grupta yer alan öğrenci puan ortalamalarının tüm testlerde bilgisayar destekli öğretimin gerçekleştirildiği gruptan yüksek çıktığı görülmüştür. Magnetism unit which takes place in 11th grade physics curriculum that is restructured within the scope of contructivist theory, is described as complex and hard by students. In today's life-based education theories, learning disabilities are tried to be eliminated by using different methods and techniques and also many studies are carried out about how the students can learn more lastingly and effectively. Among these methods, experiment-aided activities and computer-aided activities can also be used in learning environment. The aim of this study is to determine the effects of teaching methods applied by using experiment-aided activities and computer-aided activities on the students' academic successes, attitudes to physics course, levels of self-efficacy and metacognition, academic motivation and levels of conceptual comprehension. Another aim of this study is to compare the effects of these methods with each other from the point of those variables. The sample of the research consists of 41 eleventh grade students who study at an anatolian high school in the city centre of Balıkesir. Data collection tools are physics readiness test, physics attitude scale, academic motivation scale, self-efficacy and metacognitive learning scale, and magnetism unit concept test. Through the data collected by this research, it is emerged that the levels of attitudes to physics course, academic motivation, self-efficacy and metacognition of the student group who are instructed with computer-aided activities are not changed. Additionaly, the academic successes of these students at magnetism unit are raised and their conceptual comprehension levels are improved. For the other student group who used experiment-aided activities, it is stated that the students' attitudes to physics course, their academic motivation, self-efficacy, metacognition levels, academic successes and levels of conceptual comprehension are improved. When these two groups are compared, it is seen that the student point averages of the group who experienced experiment-aided teaching are higher than the averages of the group who experienced computer-aided teaching.