Öğretmen adaylarının okuduğunu anlama ve okuma stratejilerini kullanma düzeyleri
Özet
Bu araştırmada öğretmen adaylarının okuduğunu anlama düzeyleri ve okuma stratejilerini kullanma düzeyleri araştırılmıştır. Çalışmada okuduğunu anlama düzeyi ve okuma stratejilerini kullanma düzeyinin; ana bilim dalı, öğretim türü, cinsiyet ve akademik başarı puanına göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Eğitimi, Sınıf Öğretmenliği Eğitimi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Eğitimi, Matematik Öğretmenliği Eğitimi Ana Bilim Dallarında 2008–2009 eğitim-öğretim yılında 4. sınıfta okuyan toplam 569 öğrenci çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının okuduğunu anlama düzeyleri yetersiz bulunmuştur. Başarı düzeyi en yüksek grup Türkçe, en düşük grup ise sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencileridir. Okuduğunu anlama bakımından öğretim türüne göre anlamlı bir farklılık bulunmamış fakat kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre, akademik başarı puanı yüksek öğrencilerin de akademik başarı puanı düşük öğrencilere göre daha başarılı oldukları görülmüştür. Okuma stratejilerini kullanma bakımından katılımcılar orta düzeyde bulunmuştur. Okuma stratejileri açısından en üst düzeyde olan grup Türkçe, en düşük düzeyde olan grup ise sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencileridir. Okuma stratejilerini kullanma bakımından öğretim türüne göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. In this study the pre-service teachers #8217; levels about reading comprehension and the use of reading strategies are investigated. It is analyzed that if there is a significant difference between level of comprehension and use of reading strategies in comparison with department, education type, gender and the academic achievement . The students studying in Turkish Teacher Education, Science Teacher Education, Class Teacher Education, Social Science Teacher Education, Mathematics Teacher Education departments of Balıkesir University Necatibey Education Faculty were taken as the sample universe. The participants are of 118 (% 20,77) pre-service Turkish Teacher, 60 (% 10,56) preserves Science Teacher, 131 (% 23,06) preserves Class Teacher, 123 (% 21,47) Social Science Teacher and 137 (% 24,11) preserves Mathematics Teacher and totally 569 preserves teachers. The reading comprehension levels #8217; of the preserves teachers are inadequate. The most successful group is preserves Turkish teacher, and the most unsuccessful group is preserves social science teacher. There is not a significant difference about reading comprehension in comparison with education type but the girls more successful than the boys. The participants are medium-level about using reading strategies. The highest group of using strategies is preserves Turkish teacher and the lowest group is preserves social science teacher group.