Students' attitudes toward introductory physics course
Özet
Bu çalışma üniveritede ilk kez fizik dersi alan öğrencilerin fizik dersine karşı tutumlarını belirlemek üzere yapılmıştır. Çalışmaya Amerikanın Florida eyaletindeki Florida Institute of Technology üniversitesinden toplam 176 (125'i erkek, 51 de kız) öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin fiziğe karşı tutumlarını ölçmek için 18 adet anket sorusu kullanılmıştır. Sonuçta kız ve erkek öğrencilerin fizik dersine bakış açısı arasında istatistiksel olarak önemli derecede farklılık bulunmuştur. Erkek öğrenciler kızlara göre daha pozitif bir bakış açısına sahip olduğu ortaya çıktı. Ayrıca öğrencilerin akademik alanları ile fizik dersine karşı bakışları arasında da önemli derece farklılıklar ortaya çıkmıştır.Genel olarak fizik ve astronomi öğrencilerinin tutumları diğerlerine göre daha pozitif bulunmuştur. Biyoloji, Çevre Bilim ve Oşinografi bölüm öğrencilerinin fizik dersine bakış açısı diğer bölümlere göre daha negatif çıkmıştır. The problem examined in this study deals with students' attitude toward physics among the freshmen and sophomore students who were taking first introductory physics course. In the study there were 176 students, and they were chosen sample of convenience from Florida Institute of Technology, Melbourne, Florida. 125 subjects were male students, and 51 subjects were female students. The survey instrument used had 18 statements relating to measure students' attitude toward physics. It was found that there was a significance result between male and female students' attitude toward physics. Male students have more positive attitude toward physics than female students. Also the result supported that there was a significance difference among the students' academic areas and students' attitude toward physics. Generally, the department of physics and space students' attitude is more positive than others. More negative attitude was found in Biology and Environmental Science and Oceanography students than the other academic departments.