Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının 7. sınıf öğrencilerinin basınç kavramı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi
Künye
Can, Yüksel. Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının 7. sınıf öğrencilerinin basınç kavramı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu çalışmada, açık sorgulamaya dayalı öğrenme ortamlarında öğrencilerin, akademik başarı seviyesinin nasıl arttırılabileceği ve öğrencilerin bilimsel kavramlara nasıl ulaşabileceği araştırılmaktadır. Bu amaçla, açık sorgulamaya dayalı öğrenme yönteminin, 5E öğrenme modeline uygun olarak yapılan uygulamalarla ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin “Kuvvet ve Enerji” ünitesinde bulunan “Basınç” konusundaki akademik başarı düzeylerine ve kavramsal anlamalarına etkisini belirlemek hedeflenmiştir. Bu çalışmada, açık sorgulamaya dayalı öğretimin, 7. sınıf öğrencilerinin basınç konusundaki başarı düzeylerine ve kavramsal anlamalarına etkisini araştırmak için ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma örneklemi, Manisa ili Akhisar ilçesinde bulunan bir devlet ortaokulunda, 2016 - 2017 eğitim - öğretim yılında 7. sınıfta, B ve C şubelerinde öğrenim gören toplam 60 öğrenciden oluşmaktadır. Bu araştırmada nicel ve nitel olmak üzere iki tür veri toplama tekniği kullanılmıştır; nicel verileri elde etmek için, öğrencilerin “Basınç” ile ilgili fikirlerine erişebilmek amacıyla, Kavramsal Anlama Testi (KAT) kullanılmıştır. Kavramsal anlama testinden elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 16.00 paket programı kullanılmıştır. Kavramsal anlama testinden elde veriler aşağıda anlatılacak olan yanıt türlerine ayrılmış ve bu yanıt türlerine göre puanlama yapılmıştır. Bu puanlamaya göre ön test ve son test sonuçları karşılaştırılmıştır. Nicel verileri desteklemek amacıyla nitel veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre; deney grubundaki öğrencilerin akademik başarıları kontrol grubunda öğrenim gören öğrencilere göre anlamlı düzeyde farklılık göstermiştir. Araştırma ile bulunan bulguların değerlendirilmesi neticesinde açık sorgulamaya dayalı öğrenme ortamında ortaya koyulan uygulamalardan fen bilimleri derslerinde yararlanmanın öğrencilerin akademik başarıları konusunda faydalı olabileceği düşünülmektedir. In this study, it is researched that how students’ academic success level can be increased and how they can reach scientific concepts in open inquiry based learning environments. For this purpose, with the practices which are performed according to 5E learning model, it is aimed to determine the effect of open inquiry based learning method on 7th grade students’ academic success level and conceptual understanding in “Pressure” subject in “ Force and Energy” unit. In this study, pretest – posttest control groupped quasi-experimental research design is used to search the effect of open inquiry based teaching on 7th grade students’ success level and conceptual understanding in the “Pressure” subject. The research sample consists of 60 students in total that study in 7th grade, B and C Classes in a public school in Akhisar district of Manisa province in 2016-2017 academic year. In this research, two types of data collection technique, quantitative and qualitative, are used; in order to obtain quantitative data, Conceptual Understanding Test (KAT) is used, with the intent of reaching students’ opinions about “Pressure”. In the analysis of the data obtained from Conceptual Understanding Test, SPSS 16.00 packaged software is used. The data obtained from Conceptual Understanding Test is divided into response types which will be explained below and scored according to these response types. Regarding to the score, pretest and posttest results are compared. In order to support the quantitative data, “Semi-structured interview form” which is prepared by the researcher himself is used as a qualitative data collecting tool. According to the results of this study; academic success of the students in experimental group shows a significant difference compared to the students in control group. . As a result of the interpretation of the findings obtained from the research, it is thought that benefiting the practices that are performed in open inquiry based learning environment in science lessons may be benefical for students’ academic success.