Ortaokul 8. sınıflarda anlam oluşturma etkileşimlerine dayalı öğretimin etkileri: maddenin halleri ve ısı ünitesi örneği
Künye
Borazan, Ahmet. Ortaokul 8. sınıflarda anlam oluşturma etkileşimlerine dayalı öğretimin etkileri: maddenin halleri ve ısı ünitesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu çalışma ile ortaokul 8. sınıflarda ısı-sıcaklık konusunda sosyal etkileşime dayalı anlam oluşturma sürecinde bilimsel kavramların oluşumunu gözlemleyebilmek, öğretim öncesi ve sonrasında öğrencilerin gelişimlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışmanın genel amacı sosyal etkileşime dayalı anlam oluşturma sürecinde oluşturulan öğrenme ortamının öğrencilerin ısı sıcaklık konusunu öğrenme süreçlerine olumlu katkı sağlayıp sağlamadığını tespit etmektedir. Araştırmada hem nicel hem nitel veri toplama aracı olarak kavramsal anlama testi ve yarı-yapılandırılmış görüşmeler ve motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2013-2014 eğitim öğretim yılında Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Altıeylül İlçesinde bulunan bir ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören 96 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öncelikle literatür taraması yapılmıştır. Pilot çalışmanın ardından Fen ve Teknoloji programındaki kazanımlara uygun olarak kavramsal anlama testi ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları hazırlanmıştır. Hazırlanan kavramsal anlama testi ön test olarak uygulanmış, öğrencilerin kavram yanılgıları göz önüne alınarak öğrenme ortamı oluşturulmuş ve etkileşime dayalı anlam oluşturma yöntemine göre tasarlanan öğretim planı 16 ders saatlik bir sürede uygulanmıştır. Ardından kavramsal anlama testi son test olarak uygulanmıştır. Her uygulamanın ardından belirlenen öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Öğretimin tamamlanmasının ardından yaklaşık bir ay sonra kavramsal anlama testi geciktirilmiş son test olarak uygulanmıştır. Bütün veriler toplanıp analiz tabloları hazırlanmıştır. Böylece etkileşime dayalı anlam oluşturma yöntemi ile oluşturulan öğretim ortamının öğrencilerin öğrenme sürecine katkısı incelenmiştir. Bu incelemeler sonucunda uygulama açısından olumlu yönde büyük ilerlemeler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. In this study, it is aimed to observe the formation of scientific concepts in the process of creating meaning based on social interaction in heat-temperature at 8th grade of secondary school and to determine the development of students before and after the teaching. The main aim of the study is to determine whether the learning environment designed in the process of creating meaning based on social interactions contributes positively to the students' learning of heat temperature. In the study, a conceptual understanding test and semi-structured interviews and a motivation scale were used as both quantitative and qualitative data collection tools. The sample of the study consisted of 96 students in the 8th grade of a secondary school located in the town of Altıeylül in the Balıkesir Provincial Directorate of National Education in the 2013-2014 academic year. First of all, literature review was done. Following the pilot study, conceptual understanding test and semi-structured interview questions were prepared in accordance with the achievements in the Science and Technology curriculum. The conceptual understanding test was applied as a pre-test and the learning environment was designed by considering the students' misconceptions and the teaching plan which was designed according to the interaction-based teaching method was applied in a period of 16 hours. Thereafter, conceptual understanding test was applied as a post test. After each application, interviews were conducted with the pre-determined students. Approximately one month after the completion of the teaching, conceptual understanding test was applied as a delayed post test. All data collected were subjected to analysis and analysis tables were prepared. Thus, the contribution of the learning environment created by the method of meaning making interactions to students' learning process is examined. As a result of these investigations, it was found that there was a considerable improvement in students’ conceptual understanding levels and motivation.