8. sınıf öğrencilerinin eğim bilgisini oluşturma süreçlerinin incelenmesi
Künye
Çınar, Büşra Aydın. 8. sınıf öğrencilerinin eğim bilgisini oluşturma süreçlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu araştırmanın amacı, farklı akademik başarıya sahip sekizinci sınıf öğrencilerinin eğim bilgisini oluşturma süreçlerini incelemektir. Eğim bilgisini oluşturma sürecinin bilişsel eylemler kapsamında incelenmesine olanak sağlayan RBC+C soyutlama modeli temel alınmış, teoride yer alan tanıma, kullanma, oluşturma ve pekiştirme bilişsel eylemlerinin ortaya çıkmasına imkân verecek problemler belirlenmiştir. Araştırmanın stratejisini oluşturan durum çalışmasında veri toplama aracı olarak belirlenen 11 açık uçlu problem kullanılmıştır. Katılımcılar 8. sınıf öğrencileri arasından maksimum çeşitlilik örneklemesine uygun olacak şekilde seçilmiştir. Belirlenen problemler matematik dersi akademik başarıları düşük orta ve yüksek düzeyde olan altı öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada, veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış görüşme, katılımcı gözlem ve doküman analizi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler süresince soru sorma yöntemi olarak klinik mülakat yöntemi kullanılmıştır. Verilerinin analizinde, video kayıtlarından elde edilen veriler, öğrencilerin kendilerine yöneltilen etkinliklerle ilgili çözümler yaptıkları çalışma kâğıtları ve araştırmacı notlarının incelenmesine yer verilmiştir. Verilerin analizi ve yorumlanması, nitel veri analizi türlerinden betimsel analiz ile gerçekleştirilmiştir. Soyutlama sürecinin gözlenmesinde RBC+C modeli referans alınmıştır. Görüşme metinleri dört epistemik eylem (tanıma, kullanma, oluşturma, pekiştirme) kapsamında sistematik bir şekilde düzenlenip analiz edildikten sonra bilişsel süreci daha iyi ortaya koymak için verilere bağlı olarak yorumlar yapılmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin büyük bir bölümü eğimin bağlı olduğu değişkenleri fark etmiştir. Ancak sadece üst düzey başarı grubundaki öğrencilerin tanıma, kullanma, oluşturma ve pekiştirme eylemine ulaştıkları gözlemlenmiştir. The aim of this study is to examine the process of how to secondary school students who have different academic success create their slope knowledge. The study is designed in the case study pattern within the framework of a qualitative approach. The RBC + C abstraction model, which enables the examination of the slope knowledge process within the scope of cognitive actions, is based on and the problems which allow cognitive actions such as recognising, building with, constructing and consolidation in theory reveal are determined. In this case study which creates strategy of the study, 11 open ended problems were used as data collection tools. Participants were chosen to be suitable for the maximum diversity sampling among the 8th grade students. The problems identified were applied to six students whose academic achievement was low, intermediate and high. Semi-structured interview, participant observation and document analysis were used as data collection methods in the study. During the semi-structured interview conducted in accordance, clinical interview method was used as a questioning method. In the analysis of the interview data, the data obtained from the video recordings, the study papers that the students make solutions about the activities directed to them and the researcher notes were included. Analysis and interpretation of the data were carried out by descriptive analysis of qualitative data analysis types. RBC + C model is taken as reference for abstraction process. After the interview texts were organized and analyzed in a systematic manner within the scope of four epistemic actions (recognising, building with, constructing and consolidation), comments were made based on data to reveal the cognitive process better. As a conclusion, a large part of the students realized the variables to which the slope was connected. However, it has been observed that only the students in the senior success group have achieved recognition, use, creation and reinforcement.