Görme engelli 5. sınıf öğrencilerinin fen dersine yönelik tutum, öz yeterlik ve motivasyonlarının incelenmesi
Künye
Atalay, Sevgi. Görme engelli 5. sınıf öğrencilerinin fen dersine yönelik tutum, öz yeterlik ve motivasyonlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu araştırmanın amacı, görme engelli öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik öz yeterlilik, motivasyon ve tutumunu belirlemek ve bu değişkenlerin ilişkisini incelemektir. Araştırmada betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Türkiye genelindeki bütün görme engelliler ortaokullarında öğrenim gören 5. Sınıf öğrencilerinden oluşmuştur. Araştırmaya 16 görme engelliler ortaokulundan 89 görme engelli 5. Sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırma verileri ; ‘Fen ve Teknoloji dersi öz yeterlik ölçeği’, ‘Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutum ölçeği’,‘Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği’ve araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme soruları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verileri SPSS 25 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Her üç ölçeğin istatistiksel değerleri hesaplanmıştır. Fen bilimleri dersine yönelik öz yeterlik, tutum ve motivasyonun cinsiyet değişkeni açısından incelenmesi ve ölçeklerin alt faktörlerinin cinsiyet açısından incelenmesi bağımsız gruplar t testi ile yapılmıştır. Fen bilimleri dersine yönelik tutum, motivasyonun ve öz yeterlilik arasındaki ilişki korelasyon analizi ile incelenmiştir. Uygulanan üç ölçeğin Türkiye’nin 7 coğrafi bölgesi açısından değerlendirilmesi anova analizi ile yapılmıştır. Araştırma kapsamında şu sonuçlara ulaşılmıştır; Görme engelli öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik öz yeterlik, tutum ve motivasyonları açısından cinsiyet değişkeni incelendiğinde erkek ve kız öğrenciler arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Görme engelli öğrencilerin fen dersine yönelik öz yeterlik, tutum ve motivasyonu arasında pozitif bir korelasyon olduğu saptanmıştır. Türkiye’nin 7 coğrafi bölgesine dağılan görme engelliler ortaokulları incelendiğinde; fen dersine yönelik tutum ve motivasyon ölçeklerinden alınan puanların bölgeler arasında anlamlı bir farklılık oluşturmadığı ve öz yeterlik ölçeğinden alınan puanların bölgeler arasında anlamlı bir farklılık oluşturduğu görülmüştür. The aim of this study is to determine the self-efficacy, motivation and attitude of the visually impaired students towards the science course and to examine the relationship between these variables. The descriptive research model was used in the research. Working group of the study was composed of 5th grades students studying all visually impaired secondary classes across Turkey in 2014-2015 academic year. Eigthy-nine students from sixteen visually impaired secondary schools were enrolled in the study. Research data; 'Science and Technology course self-efficacy scale', 'Attitude scale for science and technology', ‘Motivation scale for science learning’ and semi-structured interview questions developed by the researcher was collected. Research data were analyzed by using SPSS 25 program. The statistical values of all three scales were calculated. To examine self-efficacy, attitude and motivation in terms of gender variable and to examine the sub-factors of gender in terms of gender were done by independent groups t test. The relationship among self-efficacy, attitude and motivation in science course was examined by correlation analysis. The applied three-scale evaluation of seven geographical regions in Turkey was performed by ANOVA analysis. In the scope of the research; When the gender variable was examined in terms of self-efficacy, attitudes and motivations of the visually impaired students, no significant difference was found between male and female students. A positive correlation was found between the visually impaired students' self-efficacy,
attitude and motivation. When the visually impaired secondary schools dispersed into seven geographical regions of Turkey were examined, it was seen that the
scores obtained from the motivation and attitude scales towards science did not make a significant difference among the regions, but the scores from the selfefficacy scales made a significant difference.