Öğretmen adaylarının çevre dostu davranışları ve çevre kimlikleri
Künye
Öztarakçı, Demet. Öğretmen adaylarının çevre dostu davranışları ve çevre kimlikleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının çevre dostu davranışlarını ve çevre kimliğini çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi’ndeki sosyal bilgiler, fen bilgisi ile sınıf öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören toplam 277 öğretmen adayı oluşmaktadır. Çalışma genel tarama ve ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Veriler, Çevre Dostu Davranışlar Ölçeği ile Çevre Kimliği Ölçeği ve metafor formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; frekans, ortalama ve parametrik testlerden tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA) ve ilişkisiz örneklemler için t-testi, non-parametrik testlerden Mann Whitney-U Testi ve Kruskal Wallis Testi ve çevre dostu davranışlar ile çevre kimliği arasındaki ilişkiyi belirlemek için de Pearson Momentler Korelasyonu, metaforlar da içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının çevre dostu kavramına yönelik 6 kategori altında 118 metafor, çevre kimliği kavramına yönelik ise 9 kategori altında 77 metafor ürettiği tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre; öğretmen adaylarının çevre kimliği ve çevre dostu ile ilgili çeşitli algılara, yüksek çevre dostu davranışlara ve güçlü çevre kimliğine sahip oldukları söylenebilir. Çalışmada öğretmen adaylarının çevre dostu davranışları ile çevre kimliği arasında zayıf derecede pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına bağlı olarak çevre eğitimi ile ilgili derslere ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. The purpose of this study is to examine the environment-friendly behaviour and environmental identity of pre-service teachers according to various variables. The sample of the study consists of 277 pre-service teachers studying in social studies, science studies and classroom teaching departments at Adıyaman University Faculty of Education in the 2014-2015 academic year. The study was conducted using the general survey and correlational survey model. The data for the study was collected via two surveys, namely the Environmental-Friendly Behaviour Scale and the Environmental Identity Scale and a metaphor form. Survey data was analyzed using descriptive statistics; One Way ANOVA and t-test for unpaired samples for parametric tests; and Mann Whitney-U tests, Kruskal Wallis tests for non-parametric tests. Pearson moments correlation tests were also used to determine the relationship between environment-friendly behaviours and environmental identity. The metaphors were analyzed using thematic analysis. According to the results of the research, pre-service teachers produced 118 metaphors under 6 categories for the concept of environment friendly, and 77 metaphors under 9 categories for the concept of environmental identity. According to the results of the research; it can be said that pre-service teachers have various perceptions about environmental identity and environmental friendly, high environment-friendly behaviors and strong environmental identity. In the study, it was determined that there is a weak positive relationship between environment-friendly behaviors of teacher pre-service and environmental identity. According to the results of the research, suggestions were made to environmental education courses and researchers.