Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin açıortay konusunda matematiksel düşünme süreçlerinin incelenmesi
Künye
Tosun, Nurşen. Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin açıortay konusunda matematiksel düşünme süreçlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Yapılan çalışmanın amacı dokuzuncu sınıf öğrencilerinin açıortay konusunda matematiksel düşünme süreçleri incelenmektir. Çalışmada matematiksel düşünme; özelleştirme, genelleme, varsayımda bulunma ve doğrulama ve ikna etme bileşenleri açısından incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın deseni ise nitel araştırma desenleri içerisinde yer alan durum çalışması olarak belirlenmiştir. Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematiksel düşünme süreçleri incelenirken; görüşme ve doküman analizi gibi nitel bilgi toplama yöntemlerinin kullanılmıştır. Çalışmaya 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılı Ağrı ilinin ilçelerinin birinde bulunan bir ortaöğretim kurumunda öğrenim görmekte olan yirmi beş tane dokuzuncu sınıf öğrencisi katılmıştır. Çalışmanın katılımcıları amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Çalışmada bu ölçüt sınıf düzeyi olarak ele alınmış ve dokuzuncu sınıflarda çalışma yürütülmüştür. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin özelleştirme aşamasındaki soruları kolaylıkla yapabildikleri görülmüştür. Sadece öğrenciler pergel ve cetvel kullanımı gerektiren soruda zorlanmıştır. Genelleme aşamasındaki sorularda da öğrenciler zorlanmamıştır. Öğrenciler buldukları genellemeleri sözel olarak açıklamıştır. Varsayımda bulunma aşamasında öğrencilerin başarılı olmuştur. Ancak doğrulama ve ikna etme aşamasında öğrenciler ortaya attıkları varsayımları kanıtlayamamıştır. Üç öğrenciyle yapılan görüşme sonucunda öğrenciler birbiriyle etkileşime girerek düşüncelerini açıkça ifade etmiştir. The aim of this study is to investigate the mathematical thinking process of ninth
grade students on bisector. In this study, mathematical thinking is examined in terms
of specializing, generalizing, conjecturing and justifying and convincing. Qualitative
research approach was adopted in the study. The research design was determined as a
case study in qualitative research designs. Mathematical thinking processes of ninth
grade students were examined; qualitative information gathering methods such as
interview and document analysis were used. Twenty five ninth grade students
attending a secondary education institution in one of the districts of Ağrı province
participated in the study during the 2018-2019 academic year. Participants of the
study were determined with criterion sampling method which is one of the purposive
sampling methods. In this study, this criterion was considered as grade level and the
study was conducted in the ninth grade. As a result of the study, it was seen that the
students could easily make the questions in the specialization stage. Only students
were forced to question the use of compasses and rulers. The students were not
forced to generalize questions. Students were successful in making conjecturing.
However, the students could not justifying and convincing their conjecturing during
verification and persuasion. As a result of the interview with the three students, the
students expressed their thoughts by interacting with each other.