Çevre eğitimi için uygun animasyon filmlerin belirlenmesi ve fen bilimleri dersi öğretim programı ile ilişkilendirilmesi
Künye
Duran, Burcu Göktepe. Çevre eğitimi için uygun animasyon filmlerin belirlenmesi ve fen bilimleri dersi öğretim programı ile ilişkilendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Çevre sorunları, insanların doğaya gereken önemi göstermeyip sadece kendi yaşam hakları varmışçasına davranmaları sonucu ortaya çıkan yanlış bir düşüncenin ürünüdür. Çevre sorunlarının sebep olduğu bazı sonuçların evrenselliği anlaşıldıktan sonra global anlamda bir çevre bilinci uyanmaya başlamıştır. ‟Çevre Eğitimi İçin Uygun Animasyon Filmlerin Belirlenmesi ve Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ile İlişkilendirilmesi‟ isimli araştırmanın amacı, geleceğimizi tehdit eden bu sorunların önüne geçmek için ortaokul öğrencilerine çevre eğitimi verilirken hangi animasyon filmlerin kullanılabileceği konusunda yol göstermektir. Bu amaçla araştırma üç bölüme ayrılmıştır. Birinci bölümde çevre, çevre hakkı ve çevre eğitimi genel olarak tanımlanırken, Tiflis Bildirgesi'ne göre çevre eğitiminin hedef, amaç ve esasları doğrultusunda çevre eğitimindeki kazanımlar açıklanmıştır. İkinci bölümde canlandırma sineması, Türk ve Dünya sinemasındaki tarihi, animasyon teknikleri, çizgi film ve çocuk ilişkisine yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise IMDb, IMDb‟de yer alan en popüler 250 animasyon film ve bunlardan çevre kazanımlarını içeren animasyon filmlerin analizlerine yer verilmiştir. Araştırmanın temel veri toplama yöntemi nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizidir. Tiflis Bildirgesine göre çevre eğitimi ile ilgili hangi kazanımlar, hangi seviyede, hangi animasyon filmler ile aktarılabilecektir? Ortaokul fen öğretim programında yer alan çevre kazanımları nelerdir? En popüler 250 animasyon film içerisinde çevre temalı olanlar hangileridir? gibi sorulara cevaplar bulunmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda, fen bilimleri öğretim programında yer alan hangi çevre kazanımının hangi animasyon film ile ilişkilendirilebileceğine dair bir öneri listesi sunulmuştur. Environmental problems are the product of a false idea that arises from the fact that people do not show the necessary importance to nature and act only as if they have their own right to life. After recognizing the universality of the consequences of some environmental problems, a global environmental awareness began to awaken. The aim of the research named “Identifying the animated films related to environmental education and associating them with the science course education program” is to guide the secondary school students about which animated films can be used in environmental education to prevent these problems that threaten our future. For this purpose the research is divided to 3 chapters. In the first chapter, the environment, environmental rights and environmental education are defined in general, and according to the Tbilisi Declaration, the achievements in environmental education are explained in line with its objectives, aims and principles of environmental education.In the second part, animation cinema and its history in Turkish and World cinema, animation techniques, cartoon and child relationship are given. In the third part, the analysis of the IMDb, the most popular 250 animated films in IMDb, and their environmental achievements are given.The main data collection method of the research is document analysis which is one of the qualitative research methods. In the research it is tried to find the answers of the questions like “According to the Tbilisi Declaration, which achievements, level and animation films can be transferred about environmental education?”, “What are the environmental achievements in the secondary school science program?” and“Which of the 250 most popular animated films are environmentally themed?” As a result of the research, a list of suggestions about which animation films are related to the achievements of science education programis presented.