Browsing by Author "Aktan, Sümer"
Now showing items 1-20 of 32
-
20. yüzyılda ilerlemeci bir filozof: William H. Kilpatrick
Aktan, Sümer (2016)Bu çalışmanın amacı ilerlemeci eğitim felsefesinin Dewey ile birlikte teorisyenlerinden biri olan William H. Kilpatrick'in eğitim felsefesi ve ileri sürdüğü proje yönteminin esaslarını inceleyerek günümüze olan yansımalarını ... -
Bir öncü ve eseri: Planlı eğitim ve değerlendirme - Türkiye'de bilimsel-teknik program geliştirme paradigmasının doğuşu
Aktan, Sümer (2015)Türkiye'de program alanının akademik bir çalışma alanı olması 1945 sonrasında yaşanan sosyokültürel ve siyasal gelişmeler doğrultusunda olmuştur. Bu gelişmeler içinde Türkiye'nin ABD'nin müttefiki olmasıyla gerçekleşen ve ... -
The classical curriculum theory and the madrasas in the Ottoman Empire
Aktan, Sümer (Palgrave, 2018)This chapter of the study is based on the foundations of the previous chapter. The implications of the classical curriculum theory can be found in madrasahs and primary schools under the influence of madrasahs in the Ottoman ... -
Curriculum studies in Turkey a historical perspective conclusion
Aktan, Sümer (Palgrave, 2018)One can truly appreciate the lived experiences only by situating them in their historical contexts and interpreting them through a historical lens. History does not only help us by depicting events and phenomena of the ... -
Curriculum studies in Turkey a historical perspective introduction
Aktan, Sümer (Palgrave, 2018)This book analyzes curriculum studies in Turkey from the perspective of three paradigms—religion, science, and ideology—since the early 19th century. Using Islam as a guiding point, Turkish curriculum theory later evolved ... -
Curriculum studies in Turkey a historical perspective preface
Aktan, Sümer (Palgrave, 2018)This book analyzes curriculum studies in Turkey from the perspective of three paradigms—religion, science, and ideology—since the early 19th century. Using Islam as a guiding point, Turkish curriculum theory later evolved ... -
Curriculum theorists in the early republic period of Turkey
Aktan, Sümer (Palgrave, 2018)This chapter of the study analyzes ideas and influences of important curriculum theorists on education in the Republic period. Ziya Gökalp, who constituted the philosophy of education in the Republic period, can be regarded ... -
Curriculum theory in the early republic era: philosophy and perspectives
Aktan, Sümer (Palgrave, 2018)A new state was founded with the proclamation of the Republic in 1923. The perspective of this new state about the curriculum theory was based on ideology. The new mission assigned to education based on the positivist ... -
Do lifestyles shape self-regulated learning strategies?
Tezci, Erdoğan; Sezer, Fahri; Aktan, Sümer; Gürgan, Uğur (Anı Yayıncılık, 2016)Problem Statement: Being a virtuous citizen, developing communication skills, and becoming a life-long learner are directly proportionate to the individuals' perspectives on life. Provided that an education system is able ... -
Georg Kerschensteiner's influence on the pedagogical thought of the Early Republic era in Turkiye
Aktan, Sümer (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2022)Georg Kerschensteiner (1854–1932) was a world-renowned proponent of the work school concept (die Arbeitsschule). His educational philosophy was adopted not only in Europe but also in other parts of the world, both in the ... -
Institutionalization, bureaucratization, and westernization in curriculum theory
Aktan, Sümer (Palgrave, 2018)The period after 1826 was remarkable for the Ottoman Empire due to the fact that social change and transformation had taken place quite rapidly. Whereas implementation of educational reforms in military schools continued, ... -
Islamic civilization and its classical curriculum theory: the philosophy, institutions and important theoreticians of classical curriculum theory
Aktan, Sümer (Palgrave, 2018)The main problem and focus of this chapter are constituted by the foundations of the development of the education concept in the Islamic civilization. In this context, Islam and the tradition of Islamic knowledge, which ... -
İngilizce dersinde algılanan öğretim ortamı, öğrenci katılımı ve ders başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
Bodur, Zeynep Yılmaz (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021)Bu araştırmanın temel amacı öğretim ortamı algısı, ders katılımı ve İngilizce ders başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca bazı sosyodemografik değişkenlerin ders başarısı ile olan ilişkisinin belirlenmesi ... -
John Franklin Bobbitt'te program düşüncesinin gelişimi: Tarihsel bir inceleme
Aktan, Sümer (2015)Bu çalışmanın amacı eğitim programları ve öğretim alanında oldukça güçlü bir akım olan ve günümüzde etkisini hâlâ devam ettiren rasyonel, planlamacı ve bilimsel teknik program geliştirme perspektifinin temellerini, J. F. ... -
Matematikte öğretim sürecine yönelik algı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması
Yılmaz, Hilal; Aktan, Sümer (2022)Bu çalışmanın amacı, Nelson, Demers ve Chris (2004) tarafından öğretim sürecinde öğretmenlerin davranışlarını ölçmek amacıyla geliştirilmiş olan Öğretim Sürecine Yönelik Algı Ölçeği’ni matematik dersi özelinde Türkçeye ... -
The modernization of education in the Ottoman Empire: the first steps
Aktan, Sümer (Palgrave, 2018)Founded in 1299, the Ottoman state developed in a short period of time and actually transformed into an empire by the conquest of Constantinople (Istanbul) by Mehmed II in 1453. Classical curriculum theory continued without ... -
Ortaokul öğrencilerinin akademik benlik algıları ve akademik başarıları üzerine bir araştırma
Bozdağ, Şenay (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024)Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersinde akademik benlik algıları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bunun yanında bazı demografik değişkenlerin İngilizce ... -
Ortaokul öğrencilerinin ev ödevi yönetim becerileri bilişüstü fakındalıkları ve akademik başarıları arasındaki ilişkiler.
Deniz, Berrak (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019)Bu çalışmanın amacı, matematik dersi ev ödevi yönetimi becerileriyle bilişüstü stratejileri ve akademik başarıları arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Çalışmada yordayıcı korelasyonel araştırma deseni kullanılmıştır. ... -
Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerinin öğretim stilleri arasındaki ilişki
Aktan, Sümer (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)Bu çalışmanın amacı ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ile öz düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyon düzeyleri ve öğretmenlerin öğretim stilleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Korelasyonel ... -
Öğrencilerin dijital okuryazarlıkları ile dijital teknolojilere yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Kartal, Beyhan (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024)Bu çalışmanın temel amacı öğrencilerin dijital okuryazarlıkları ile dijital teknolojilere yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışmanın örneklemini Balıkesir merkez ilçelerinde yedinci sınıfta öğrenim ...