Orhan Kemal romancılığının nitelikleri/yenilikleri
Abstract
Orhan Kemal, çok genel manada, en azından vakayı diyaloglarla takdim etme ve
şiveleri kullanma açısından Hüseyin Rahmi Gürpınar’a kadar uzanan natüralist ve realist
roman anlayışını, Sadri Ertem, Sabahattin Ali gibi romancılar kanalından devralan
sosyal gerçekçi bir romancıdır. Türk romanında Anadolu’ya yöneliş şeklinde kendini
gösteren içerik genişlemesi, Orhan Kemal’de, küçük, haylaz ve yoksul gençlerin
yaşayışları; sınıf değiştirmek veya ekmeğini kazanmak için mücadele eden işçi, küçük
esnaf mücadeleleri; yeni gelişen sanayileşmeyi ağalık ve patronluk arası bir tutumla
yansıtan fabrika sahiplerinin hayatları; köylülükten şehir işçiliğine doğru kaymaya çalışan
insanların yaşadıkları değişimler olarak görünür. Orhan Kemal, bu malzemeye
yaklaşırken diyalektik materyalizm in bakış açısına bağlıdır. Yani sosyal çatışmaları
sınıfsal bir bakış la görür. Fakat bu malzemeyi işleyişi, kendi çağdaşları olan bazı
yazarların (mesela köy romancılarının) uyguladığı toplumcu gerçekçilik anlayışından
farklıdır. Diyebiliriz ki o, sosyal hayata bakarken ve malzemesini seçerken toplumcu
gerçekçi ; bu malzemeyi yansıtırken gözlemci ve eleştirel gerçekçi dir. Bu tavrın Orhan
Kemal tarafından Aydınlık gerçekçilik olarak adlandırıldığını söyleyebiliriz. Orhan Kemal, in a very general sense, is a socially realistic novelist who takes over
the naturalist and realist novel understanding that extends to Hüseyin Rahmi Gürpınar, at
least in terms of presenting the case with dialogues and using accents, through the channel
of novelists such as Sadri Ertem and Sabahattin Ali. The content expansion that shows itself
in the form of turning to Anatolia in the Turkish novel, the life of young, naughty and
poor young people in Orhan Kemal; workers struggling to change classes or living, small
tradesmen struggles; the lives of the factory owners, who reflect the newly developing
industrialization with an attitude between agility and boss; it appears as the changes that
people try to shift from the peasantry to the urban workman ship. When Orhan Kemal
approaches this material, he depends on the perspective of dialectical materialism . In
other words, he sees social conflicts with a class view . However, the processing of this
material is different from the socialist realism approach applied by some writers (egvillage
novelists) who are their own contemporaries. It can be said that he is socialist realistic
while looking at social life and choosing his material; it is observer and critically realistic
while reflecting this material. We can say that this attitude is called Bright realism by
Orhan Kemal.