Öğrencilerin empatik eğilimlerinin bazı demografik bilgiler açısından incelenmesi
Abstract
Amaç: Bu araştırma üniversite öğrencilerinin empatik eğilimlerini farklı değişkenler açısından
incelemesi amacı yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Araştırma 116 erkekler (%58,0) ve 84 kadın (%42,0) olmak üzere toplam
200 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Öğrencilerin empatik eğilimlerini ölçmeye yönelik Dökmen
(1988) tarafından geliştirilen Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) kullanılmıştır. Normal dağılıma
uygun olan EEÖ verileri parametrik analiz yöntemleriyle incelenmiştir. İkiden az gruplar ile
EEÖ arasındaki farkı tespit etmek için t testi uygulanmıştır. İkiden fazla gruplar ile EEÖ
arasındaki farkı tespit etmek için ANOVA testi uygulanmıştır. Çıkan farkların hangi gruplardan
kaynaklandığını tespit etmek için ise post-hock testlerinden Tukey uygulanmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin sınıfları ile empatik eğilimleri arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır (p=0,01; <0,05). Çıkan farkın hangi gurupta yer aldığı
post hock testlerinden Tukey testi ile saptanmıştır (p=0,012; <0,05). Buna göre, 4.sınıf
(65,518,23) öğrencilerin empatik eğilimleri 3.sınıf (60,547,82) öğrencilere oranla daha
fazladır.
Sonuç: Öğrencilerin bulundukları sınıflar ile empatik eğilimleri arasında fark ortaya çıkmıştır.
Cinsiyet, yaş, bölüm ve algılanan gelir arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark ortaya
çıkmamıştır. Öğrencilerin tanımlayıcı özellikleri ile empatik eğilimleri arasındaki ilişki
incelenmiş ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye rastlanılmamıştır. Aim: This research was conducted to examine the empathic tendencies of university students
in terms of different variables.
Methods: The study was conducted on over 200 students, 116 males (58.0%) and 84 females
(42.0%). The empathic tendency scale (ETS)to measure the empathic tendencies of students
empathic tendency scale developed by Dokmen (1988) was used. Reliability of the scale was
measured with Chronbach Alpha (α=0.56). The collected data were analyzed and normal
distribution was determined. For this reason, statistical analysis was performed with parametric
test methods.
Results: According to the research findings, there was a statistically significant difference
between the students' classes and empathic tendencies (p=0.01; <0.05). The difference between
the groups was determined by Tukey test (p=0.01; <0.05). According to this, 4th class
(65.518.23) empathic tendencies of students were more than the students of 3rd class
(60.547.82).
Conclusion: There has been a difference between the classes of the students and the empathic
tendencies. There was no statistically significant difference between gender, age, division and
perceived income. The relationship between descriptive traits and empathic tendencies of the
students was examined and no statistically significant relationship was found.