Seyahat acentalarında inovasyon uygulamaları ve İstanbul'da a grubu seyahat acentaları yöneticileri üzerinde bir araştırma
Künye
Zamantılı, Sercan. Seyahat acentalarında inovasyon uygulamaları ve İstanbul'da a grubu seyahat acentaları yöneticileri üzerinde bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.Özet
Her gün değişen ve hızla gelişen dünyamızda rekabetin yoğunlaşması işletmeleri rekabet etmeleri için yenilik yapmaya zorlamaktadır. Müşteri beklenti ve isteklerinin de değişim gösterdiği bu çağda, işletmeler ayakta kalmak ve ömrünü uzun tutmak için yenilik uygulamaları planlamakta ve uygulamaktadır. İşletmeler bu değişim silsilesi ve gelişim zincirinde ancak yenilik yaparak ayakta kalabilirler. Bu araştırmada, A grubu seyahat acentalarında inovasyon uygulamalarının belirlenmesi ve uygulama durumlarının ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda, İstanbul'da faaliyet gösteren A grubu seyahat acentaları yöneticilerinin görüşlerini ve acentalarının inovasyon uygulamalarını öğrenmek için anket uygulaması yapılmıştır. Aralık 2019 - Şubat 2020 tarihleri arasında yapılan uygulamada 350 acenta yöneticisine ulaşılmıştır. Veri toplamak amacıyla oluşturulan soru formu Çalhan (2015)'ın yiyecek ve içecek işletmeleri üzerinde yapmış olduğu çalışmadan faydalanılarak seyahat acentalarına uyarlanmıştır. İlgili ölçek 20 ifadeden oluşmaktadır. Katılımcılardan elde edilen veriler üzerinde yapılan istatistiki testler sonucunda seyahat acentaları inovasyon uygulamaları yaparken ağırlıklı olarak pazarlama inovasyonu faaliyetlerini gerçekleştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda araştırmaya katılan acentaların çoğunluğu inovasyon uygulamaları için bütçe ayırmamakta ve inovasyon ile ilgili herhangi bir departmanı bünyesinde bulundurmamaktadır. Seyahat acentalarının inovasyon faaliyetlerinde bütçe ayırma durumu ve departmanlaşma durumunun farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amacıyla yapılan farklılık testleri sonucunda bütçe ayıran ve ilgili departmana sahip olan acentaların inovasyon uygulamalarını sıklıkla gerçekleştirdiği görülmektedir. Araştırma sonucunda, kuramsal ve uygulamaya yönelik çıktılar tartışılmış, gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Concentration of competition in our changing and rapidly developing world forces businesses to innovate to compete. In this era where customer expectations and demands also change, businesses are planning and implementing innovation practices to survive and keep their life long. Businesses can benefit and survive only in this chain of change and development chain by innovating. The aim of the research is to determine innovation practices in group A travel agencies and to reveal their application situations. For this purpose, a questionnaire was applied to learn the opinions of the A group travel agencies managers operating in Istanbul and the innovation practices of their agencies. 350 agency managers were reached in the application between December 2019 and February 2020. For the scale, it was adapted to travel agencies by making use of Çalhan (2015) 's work on food and beverage businesses. The related scale consists of 20 expressions. Frequency analysis, factor analysis, correlation and regression analyzes were performed on the data. It is concluded that while travel agencies carry out innovation practices, they frequently carry out marketing innovation activities. At the same time, half of the agencies participating in the research do not allocate budgets for innovation practices and do not have the relevant department. As a result of the t-test, agencies that allocate a budget and have the relevant department perform innovation practices more frequently. As a result of the research, theoretical and practical outcomes were discussed and suggestions for future research were made.