dc.contributor.advisor | Yıldız, Yusuf. | |
dc.contributor.author | Özlük, Resül | |
dc.date.accessioned | 2021-09-16T07:13:11Z | |
dc.date.available | 2021-09-16T07:13:11Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.date.submitted | 2021 | |
dc.identifier.citation | Özlük, Resül. Yüksek öğretim binalarında enerji kullanımı ile mekan kullanımı arasındaki ilişkinin analizi: Balıkesir Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/11637 | |
dc.description | Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.description.abstract | Tüm sektörlerde enerji tüketimi, zaman içinde önemli ölçüde artmaktadır. Bina sektörü ise toplam enerji tüketiminde büyük bir paya sahiptir. Yapılı çevrenin önemli bir bölümünü oluşturan üniversiteler, enerji tüketimine katkısı yüksek olan binalardan oluşmaktadır. Bu nedenle üniversite kampüsleri, enerji tüketimi ve karbon salımını azaltmak için uygun alanlar olarak nitelendirilebilir. Genellikle üniversite binaları, doluluk ve kullanıcı sayılarına dikkat edilmeden ısıtılıp soğutulmaktadır. Sıcaklık, iç mekan hava kalitesi ve aydınlatma seviyelerini yönetmek için doluluk ve alan kullanım verilerinin bina sistemleriyle
bütünleştirilmesi günümüz teknolojileriyle mümkündür. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, mevcut bir eğitim binasında enerji korunumu ve güneşin etkileri dikkate alınarak oluşturulan farklı derslik senaryolarının enerji tüketimine olan etkisini araştırmaktır. Daha sonrasında geliştirilen derslik senaryoları için mevcut ve gelecek iklim senaryolarına göre ısıtma ve soğutma enerji tüketimleri bina enerji simülasyon aracı ile hesaplanmıştır. Yapılan simülasyonlar sonucunda, farklı derslik senaryoları ile mevcut yıla (TMY 2) ait ısıtma tüketiminde ortalama %15, soğutma tüketiminde %12, 2050 yılına ait ısıtma tüketiminde %17, soğutma tüketiminde %22, 2080 yılına ait ısıtma tüketiminde %18, soğutma
tüketiminde %23 oranlarında enerji tasarrufu sağlanabileceği sonucuna ulaşılmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | Energy consumption in all sectors has increased significantly over time. The building sector accounts for a large part of this energy consumption. Universities, which constitute an important part of the built environment, consist of buildings with a high contribution to energy consumption. For this reason, university campuses can be qualified as suitable areas to reduce energy consumption and carbon emissions. Generally, university buildings are operated without paying attention to occupancy and usage data. According to the occupancy rates, building managers can determine the use of classrooms with appropriate scenarios. In line with these scenarios, building users can be directed to certain areas in the building and unnecessary heating and cooling of the classrooms of the building can be prevented.
However, most educational structures ignore strategies to direct users to a certain field. The aim of this study is to investigate the effect of classroom scenarios created according to energy conservation principles on energy consumption in the existing education building. For this, the current occupancy rates of the building were calculated. In line with these calculations, classroom layout scenarios of the building were developed. Building simulations of current and future climate scenarios were made for the classroom scenarios developed afterwards. As a result of the simulations, energy savings of 15% in heating
consumption, 12% in cooling consumption, 17% in heating consumption in 2050, 22% in cooling consumption, 18% in heating consumption in 2080, and 23% in cooling consumption can be achieved with different classroom scenarios. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Üniversite Binaları | en_US |
dc.subject | Enerji Tasarrufu | en_US |
dc.subject | Bina Doluluğu | en_US |
dc.subject | Bina Enerji Simülasyonu | en_US |
dc.subject | Derslik Yerleşim Senaryoları | en_US |
dc.subject | İklim Senaryoları | en_US |
dc.title | Yüksek öğretim binalarında enerji kullanımı ile mekan kullanımı arasındaki ilişkinin analizi: Balıkesir Üniversitesi örneği | en_US |
dc.title.alternative | Analysis of the relationship between energy use and space use in higher education buildings: Balikesir University case | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |