Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin gestasyonel diabetli kadın eğitimine ilişkin bilgi düzeyleri
Özet
Gestasyonel Diyabetes Mellitus (GDM), gebeliğin en yaygın metabolik komplikasyonu olarak anne, fetüs ve
yenidoğan sağlığını olumsuz yönde etkiler. Bu nedenle araştırma “Hemşirelik ve Ebelik öğrencilerinin
Gestasyonel Diyabet’li kadın eğitimine ilişkin bilgi düzeylerinin” belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma,
2019-2020 Eğitim Öğretim Dönemi Güz yarıyılında bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi 3 ve 4. sınıf
ebelik ve hemşirelik öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplamak için Kişisel Tanıtıcı Bilgi ve
Gestasyonel Diabetli Kadın Eğitimine İlişkin Bilgi Düzeyleri formu kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini
araştırmaya katılmayı kabul eden ve veri toplama formunu dolduran toplam 300 öğrenci (98 Ebelik bölümü, 202
hemşirelik bölümü) oluşturmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız örnek t testi, Mann-Whitney U testi
kullanılmıştır. İstatistiksel önemlilik için p<0.05 değeri kriter kabul edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin
gestasyonel diyabetli kadın eğitimine ilişkin görüş formu maddelerine verdikleri yanıtlar incelendiğinde,
katılımcıların en çok; GDM anne sağlığını olumsuz yönde etkiler (%82.7), ebe/hemşire GDM’li kadınların
eğitiminde önemli bir role sahiptir (%86.7), ebe/hemşire GDM’li annenin ve fetüsünün iyilik halinin
korunmasından sorumludur (%85.7), ebe/hemşire GDM’li kadınlara beslenme danışmanlığı yapmalıdır (%82.3),
ebe/hemşire GDM’li kadınları fiziksel aktivite yapmaya yönlendirmelidir (%80.7), ebe/hemşire GDM’li kadının
özbakım becerilerini geliştirmelidir (%82.7), GDM durumunda bireysel kan şekeri takibi önemlidir (%84.0)
ifadelerini doğru buldukları bulunmuştur. Sonuç olarak bu araştırmada ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin
gestasyonel diyabet ile ilgili bilgi düzeyleri orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Gestational Diabetes Mellitus (GDM) as the most common metabolic complication of pregnancy negatively
affects the health of the mother, fetus and newborn. For this reason, the research has been carried out in order to
determine the “nursing and midwifery students’ knowledge levels about the women education with Gestational
Diabetes”. The research has been carried out in the fall semester of the 2019-2020 academic year with the
Faculty of Health Sciences 3rd and 4th grade midwifery and nursing students of a university. In the research,
Personal Introductory Information and Gestational Diabetic Women Education Knowledge Level forms have
been used to collect data. The sample of the study consists of 300 students (98 Midwifery Department, 202
Nursing Department) who accepted to participate in the research and completed the data collection form.
Independent sample t test and Mann-Whitney U test have been used to evaluate the data. p<0.05 value has been
accepted as statistical significance criterion. When the participating students’ answers to the gestational diabetic
women education knowledge level form items are evaluated, the participants mostly have been determined to
find the statements; GDM effects maternal health negatively (82.7%), midwife/nurse has an important role in the
education of women with GDM (86.7%), midwife/nurse GDM is responsible for maintaining the well-being of
mother and fetus (85.7%), midwife/nurse should provide nutritional counseling to women with GDM (82.3%),
midwife/nurse should encourage the women with GDM to do physical activity (80.7%), midwife/nurse should
improve the self-care skills of the women with GDM (82.7%), individual blood glucose monitoring is important
in the case of GDM (84.0%), as true. As the result, it has been determined in this study that midwifery and
nursing students' knowledge levels about gestational diabetes are moderate.
Kaynak
İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu DergisiCilt
28Sayı
2Koleksiyonlar
- Ebelik-Makale Koleksiyonu [85]
- TR Dizin-Makale Koleksiyonu [3447]