El alanlar: Geleneksel şifacılar üzerine bir sağlık sosyolojisi çalışması
Citation
Güldalı, Elif. El alanlar: Geleneksel şifacılar üzerine bir sağlık sosyolojisi çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021.Abstract
Bu çalışmada dinsel-spiritüel tedavi uygulamalarının, uygulamalar ile etkileşimde bulunan yararlanıcı ve şifacı gruplar üzerindeki etkileri incelenmiştir. Söz konusu tedavilerin gruplar üzerinde etkisinin ve tedavilere yönelik rol ve tutumların belirlenmesi, konunun açıklayıcı ve tamamlayıcı bileşenleri ile aktarılmıştır. Tezde, tedavilerin ve tedavi uygulamalarının arka planı, tedavilere yönelik algı ve tutumlar, uygulamaların kayıt dışı ekonomisi, tedavi uygulamalarından önceki ve sonraki durumlar, şifacılar ve yararlanıcılar arasındaki benzerlikler, farklılıklar ve çatışmalar incelenmiştir. Bu fenomenolojik çalışmada saha araştırması yapılmış; yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Veriler, şifacı ve yararlanıcı bireylerle yapılan mülakatlar ile toplanmıştır. Saha çalışması, konunun hassasiyeti ve gizliliği nedeniyle katılımcılardan gerekli izinler alınarak sürdürülmüştür. Saha çalışmasından elde edilen veriler yardımıyla konuya yönelik algı ve tutumlarda şifacı ve yararlanıcı gruplar arasında benzerlikler ve farklılıklar görülmüştür. Konunun iki farklı grup üzerinden incelenmesi, verilerin karşılaştırmalı analizine olanak tanımıştır. In this study, the effects of religious-spiritual treatment practices on beneficiary and healer groups interacting with the practices were examined. The effects of the treatments in question on the groups and the determination of the roles and attitudes towards the treatments were conveyed with the explanatory and complementary components of the subject. In the thesis, the background of treatments and treatment practices, perceptions and attitudes towards treatments, the informal economy of practices, situations before and after treatment practices, similarities, differences and conflicts between healers and beneficiaries are examined. Field research was conducted in this phenomenological study; a semi-structured interview technique was used. Data were collected through interviews with healer and beneficiary individuals. Due to the sensitivity and confidentiality of the subject, the fieldwork was continued by obtaining the necessary permissions from the participants. With the help of the data obtained from the field study, similarities and differences were observed between the healer and beneficiary groups in perceptions and attitudes towards the subject. Examination of the subject through two different groups allowed the comparative analysis of the data.